پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۲۰ ق.ظ

شبکه را از کجا شروع کنیم؟

network+

(یک سئوال همیشگی ) سلام بر همه دوستان و اساتید گرامی ، من یک دانشجوی رشته کامپیوتر ( صنایع ، مدیریت و ... ) هستم که به شبکه خیلی علاقه مند هستم و میخام وارد سیستم کاری شبکه بشم ، ولی دقیقا نمیدونم از کجا شروع کنم و مسیر درست برای ادامه دادن این راه کدومه ، یکی میگه باید دوره MCSE بخونم یکی دیگه میگه Cisco بخونم ، بعضیا میگن بشین لینوکس بخون رو بورسه ، من خیلی گیج شدم ، کسی هست که بتونه دقیقا این مطلب رو برام روشن کنه ؟ من چی بخونم از چه منابعی بخونم و از کجا شروع کنم و به کجا برم ؟


این سئوالیه که اکثر دانشجوها سر کلاسها می پرسن ، در جوابش باید یک توضیح اولیه کامل راجع به این دوره ها براتون بدم ، کسی که برای اولین بار میخاد وارد زمینه شبکه بشه باید از ابتدای ابتدا شروع کنه و این یعنی اینکه مفاهیم شبکه رو خیلی خوب درک کنه و بفهمه ، بعضی از موسسات رو دیدم که خیلی ساده در عرض چند ساعت برای دانشجویانشون کلاسهای مبانی شبکه میزارن تا سریع به دوره مورد نظرشون برسن و پولشونو زودتر بگیرن ، نتیجه چی میشه ؟ اینکه دانشجو صرفا کار عملی بلده اون هم در حد فقط انجام تنظیمات و هیچ درکی از کلیات موضوع و اینکه در باطن قضیه چی میگذره نخواهند داشت . دوستانی که در کلاسهای من شرکت کردن حتما در جریان هستن که به شدت به درک مفاهیم اهمیت میدم چون اصل موضوع همینه ، شما اگر مفاهیم رو خوب بدونید دیگه تا حد زیادی براتون مهم نیست که با چه سیستم عاملی دارین کار میکنین و به سرعت اونرو یاد میگیرین.
خوب بریم سر اصل مطلب : همونجوری که گفتم مهمتریم موضوع برای شروع شبکه درک مفاهیم اولیه اون هست ، در تمامی دوره های شبکه مفاهیم و اساس یکیه و دوره ای که شما بوسیله اون می تونین این مفاهیم رو درک کنید به اسم نتورک پلاس یا Network+ شناخته میشه ، این دوره از دوره های شرکتی هست به نام کامپتیا CompTIA که کلا روی بحث کلیات و مفاهیم اولیه شبکه بحث میکنه و اصطلاحا Vendor Natural هست ، هر جا این کلمه رو دیدید یعنی اینکه این مفاهیم وابستگی به هیچ سیستم عامل خاصی نداره و در همه جا مفهومش یکیه. دانشجویان که در رشته کامپیوتر تحصیل کردن کتابی رو تو درس شبکه باید تهیه می کردن که برای پروفسور تنن باوم هست ، کتاب آبی رنگی که اکثر دوستان فقط برای نمره گرفتن بعضی جاهاشو مطالعه میکنن ، خود من به شخصه این کتاب رو بصورت کامل خوندو و به نظر من فوق العاده است ، اگر این کتاب رو مطالعه کردید دیگه نیازی نیست دوره نتورک پلاس رو بگذرونید چون واقعا توضیحات پروفسور در این زمینه کامله ، حالا اگر خواستید کتاب دیگه ای تهیه کنید من خودم از کتاب مایکروسافت استفاده کردم و ازش راضی بودم .
خوب نوبت انتخاب رسید : نتورک پلاس رو خوندید و مطالعه کردید حالا میخایم انتخاب کنیم که چه زمینه ای رو ادامه بدیم ، مایکروسافت ؟ سیسکو ؟ لینوکس ؟ ... اولنی نکته اینه که سعی کنید از چیزی شروع کنید که براتون جذابیت بیشتری داشته باشه و همینطور اینکه تا خدی باهاش آشنا باشید ، فکر کنم اکثر شما با سیستم عامل مایکروسافتی کار کرده باشید من خودم هم برای شروع بهترین گزینه رو مایکروسافت می بینم ولی چند نکته دیگه هم هست برای انتخاب ، اول اینکه بازار کار کدون بهتره ؟ و بعد اینکه کدوم راحت تره ؟ از نظر من ممکنه یک شرکت متوسط نیاز به یک کارشناس سیسکو برای مدیریت 2 تا سویچ نداشته باشه ولی حتی برای 10 تا کامپیوتر هم یک نفرو به عنوان مدیر شبکه یا پشتیبان می خاد . پس پیشنهاد میکنم با مایکروسافت شروع کنید.
سیسکو یا Cisco در حقیقت یک شرکت بزرگه که تولید کننده تجهیزات شبکه از جمله سویچ و روتر هست و برای همین محصولاتش دوره آموزشی برگزار میکنه که با اسم دوره های سیسکو معروفه ، به نظر من برای شروع گزینه خوبی نیست چون برای یک تازه کار ، کار کردن در یک محیطی که هیچ گرافیکی نداره و فقط دستور رو میفهمه برای شروع اصلا مناسب نیست ، بهتره اول با مایکروسافت شبکه رو شروع کنید .
لینوکس هم سیستم عامل فوق العاده قوی و قابل اتکا هست ولی برای کسی که تازه کاره یک کم سخته و ممکنه که طرفو از شبکه زده کنه به خاطر اینکه کلا تمامی کارها به شکل دستور باید براش تایپ بشه و باز هم گزینه خوبی برای شروع نیست.
دوره های مایکروسافت بستگی به علاقه مندی که داری تعیین میشه ، اگر بخای با سیستم عامل 2003 سرور کار کنی باید دوره MCSE که به نظر من هنوز هم بهترین دوره هست رو بگذرونی و یا سیستم عامل 2008 رو انتخاب میکنی که اسم دوره میشه MCITP و خوبیش اینه که خیلی بروزه ، نکته بعدی رو یادتون باشه همیشه اون چیزی که خیلی جدیده لزوما بازا کار بهتری نداره پس خوب انتخاب کنید.
خود مایکروسافت دنیایی برای خودش داره و هر چقدر هم بخونی جا داره ، بعضیا فکر میکنن مایکروسافت فقط Next Next Finish هست ولی امیدوارم تو سازمانشون به گیر و گور بخورن تا بفهمن مایکروسافت چیه. فعلا تا هیمنجا بحثو نگه میدارم تا دوستان اگر مشکلی یا سئوالی داشتن بپرسن.

نویسنده : محمد نصیری
منبع : انجمن حرفه ای های فناوری اطلاعات ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی