پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
شنبه, ۲ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۳۶ ق.ظ

اول امنیت بعد تماس

 

            اول امنیت بعد تماس        

راه هایی برای امن نگه داشتن تلفن همراه  

 

تلفن های همراه امروزی نسبت به گوشی های بیست سال پیش پیشرفت چشمگیری داشته اند. کاربرد گوشی های امروزی دیگر در برقراری یک مکالمه ساده یا حتی ارسال و دریافت پیام کوتاه خلاصه نمی شود، چراکه گوشی های امروز آن هم از نوع هوشمند آن حکم یک دستیار شخصی و حتی پیشرفته تر از آن امکانات یک دفتر کار را برای کاربران فراهم می کنند.

برقراری تماس و استفاده از تقویم کاری، استفاده از نقشه و مسیریابی، گرفتن راهنمایی در مورد خدمات شهری و اجتماعی، چک کردن ایمیل و حساب های بانکی، واریز وجه و انتقال پول به افراد مورد نظر، خریدهای اینترنتی، پرداخت وجه در قالب بلیط، وسایل حمل و نقل عمومی، عکاسی و فیلمبردای و امکانات وسیع دیگری که با کمک برنامه های کاربردی برای گوشی ها فراهم شده است، تنها بخشی از کارایی هایی است که تلفن های همراه امروزی برای کاربرانشان به ارمغان آورده اند. هر چند که به کارگرفتن این گوشی ها تا حدود بسیار زیادی فرآیند کارهای روزمره را برای کاربران آسان کرده است، اما از سوی دیگر این وسیله به دستگاهی با حافظه بسیار بالا تبدیل شده است که می تواند حجم نامحدودی از اطلاعات شخصی و کاری افراد را در خود داشته باشد و این امر می تواند به عنوان خطری بالقوه برای کاربران محسوب شود. این روزها سرقت یا گم شدن گوشی تلفن همراه تنها به معنی از دست دادن دفتر تلفن نیست. همانطور که گفته شد این دستگاه های کوچک این روزها تقریبا تمام فعالیت های شخصی، کاری و تجاری ما را در خود داشته که گم شدن یا سرقت آنها می تواند تبعات بسیار منفی برای کاربران به همراه داشته باشد. جدا از خطراتی همچون سرقت، اتفاقاتی مانند هک شدن گوشی نیز می تواند خطرات زیادی برای کاربران داشته باشد. در این گزارش می خواهیم به راه و روش های بپردازیم که استفاده از آنها باعث داشتن یک وسیله ارتباطی مطمئن با کمترین ضرر باشد.

 

● شماره سریال گوشی خود را در جای مناسب نگه دارید

داشتن شماره سریال دستگاه تلفن همراه از ضروریات است. این شماره به شما کمک می کند تا علاوه بر اینکه با مراجعه به سایت اصلی شرکت تولید کننده گوشی، از اصل بودن آن مطلع شوید، درصورت مفقودشدن یا به سرقت رفتن گوشی، از طریق مراجع قضایی نسبت به یافتن آن اقدام کنید. برای چک کردن شماره سریال موبایل خود کافی است کد ستاره، مربع، صفر، شش، مربع (*#۶۰#) را به ترتیب وارد کرده و بعد کلید سبز یا تماس را فشار دهید. این شماره مختص دستگاه شماست.

هنگامی که موبایل شما دزدیده می شود، شما می توانید با پشتیبان شبکه خود تماس بگیرید و این کد را به آنها بدهید، سپس آنها قادر خواهند بود دستگاه شما را مسدود کنند؛ حتی اگر دزدها سیم کارت را عوض کرده باشند، تلفن شما کاملا غیرقابل استفاده خواهد شد. شما ممکن است نتوانید موبایل خود را بازپس گیرید، اما حداقل می دانید کسی که آن را دزدیده است دیگر نمی تواند از آن استفاده کند یا آن را بفروشد، البته این کار در خارج از کشور مفید است. در ایران شما باید اول به کلانتری محل و بعد به دادسرا مراجعه کنید و بعد از تشکیل پرونده و کلی رفت وآمد، شماره سریال شما به مخابرات و اپراتورها اعلام می شود و در صورت عدم کارشکنی از سوی مسوول مربوطه در اپراتور شماره سریال گوشی شما در شبکه وارد شده و به محض روشن شدن گوشی با سیم کارت جدید، شماره سیم کارت به مسوولان قضایی اطلاع داده می شود. البته تمام این اتفاقات در حالی رخ می دهد که سیم کارت استفاده شده در گوشی ثبت شده باشد و گوشی شما هم مورد تغییرات نرم افزاری قرار نگرفته باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد شما مال باخته خوش شانسی هستید و احتمال پس گرفتن گوشی شما زیاد است، اما این نکته را بدانید که سارقان حرفه ای این روزها گوشی سرقت شده را توسط برخی از افراد سودجو در بازار مورد تغییرات نرم افزاری قرار می دهند و به نوعی شماره سریال گوشی را تغییر داده که در این صورت پیداکردن گوشی مسروقه تا حدودی جزو محالات خواهد بود.

 

● اطلاعات مهم را رمزگذاری کنید

تلفن های همراه می توانند انواع داده ها مانند سابقه تماس های تلفنی، پیام های فرستاده و دریافت شده، اطلاعات افراد ذخیره شده در لیست تلفن، عکس ها، کلیپ های ویدئویی و فایل های متنی را ذخیره کنند. این داده ها می تواند اطلاعات افراد مورد تماس و اطلاعات شخصی شما و همکارانتان را فاش کند. محافظت از این اطلاعات مشکل است؛ بنابراین در انتخاب گوشی تلفن همراه توجه داشته باشید گزینه ای را انتخاب کنید که بتواند برای بخش های مختلف اطلاعات شما رمز بگذارد. در تنظیمات تمام تلفن های همراه موجود بخشی به عنوان امنیت وجود دارد که امکان رمزگذاری روی گوشی را برای کاربران فراهم می کند. همچنین سیم کارت ها نیز خود دارای دو رمز جداگانه هستند که در پشت غلاف اصلی سیم کارت درج شده است. علاوه بر رمزگذاری گوشی، همچنین می توانید با فعال کردن قفل سیم کارت یا فعال کردن پین کد در قسمت تنظیمات تلفن همراه، مانع از دسترسی دیگران به سیم کارت خود شوید. همچنین اگر تلفن همراه شما از دسته گوشی های هوشمند باشد، می توانید از برنامه های کاربردی که در این زمینه وجود دارد هم استفاده کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که لازم نیست تمام اطلاعات شخصی خود را روی گوشی تلفن همراهتان ذخیره کنید.

سعی کنید یک بار در ماه یا حتی یک بار در هفته از اطلاعات، تصاویر و فیلم های موجود در روی گوشی یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و اطلاعات غیر ضروری خود را روی کامپیوترتان انتقال دهید. همچنین می توانید از سایت هایی که خدمات رایانش ابری به کاربران خود می دهند استفاده کرده و اطلاعات و تصاویر خود را به جای ذخیره سازی در گوشی، روی فضای اختصاصی خود در این سایت ها آرشیو کنید، البته استفاده از این امکان مستلزم داشتن اینترنت پرسرعت به وسیله تلفن همراه است.

 

● آنتی ویروس و نرم افزارهای امنیتی را جدی بگیرید

یکی از راه و روش هایی که می تواند در مواقع بحران به شما کمک کند استفاده از آنتی ویروس ها یا نرم افزارهای امنیتی همراه است. شاید در برخورد اول استفاده از یک آنتی ویروس موبایلی آنچنان که باید و شاید برای شما مهم نباشد و حتی حاکمیت این تصور اشتباه در بازار که آنتی ویروس سرعت گوشی شما را کاهش می دهد باعث شود تا شما از این برنامه ها استفاده نکنید، اما به قول معروف هر جا که جلوی ضرر گرفته شود انتفاع آن به شخص شما خواهد رسید. این ذهنیت نیز که آنتی ویروس ها سرعت گوشی را کند می کنند درست نیست. شما می توانید با صرف هزینه ای اندک در حد چهل هزار تومان از یک آنتی ویروس اصلی برای گوشی هوشمند خود بهره مند شوید. امروزه آنتی ویروس ها علاوه بر محافظت از گوشی شما در مقابل حملات ویروسی، از آن در برابر حملات هکرها هم محافظت می کند.

علاوه بر آنتی ویروس ها، نرم افزارهای امنیتی دیگری هم وجود دارد که می تواند در مواقع بحرانی یاری رسان شما باشند. به عنوان مثال، نرم افزارهای مخفی ای که در هنگام سرقت گوشی و استفاده از یک سیم کارت دیگر، به شکل خودکار شماره سیم کارت جدید و حتی موقعیت جغرافیای گوشی را که توسط سیستم GPS گوشی به دست آمده است برای شماره ای که شما به عنوان پیش فرض برای آن تعیین کرده اید ارسال می کند. این برنامه ها حتی این امکان را برای شما فراهم می کند که با ارسال یک کد یا عدد از پیش تعیین شده به سیم کارت موجود در گوشی خود تمام اطلاعات موجود در گوشی پاک و از بین برده شود تا احتمال سوء استفاده از آن کاهش یابد.

 

● از سایت های مطمئن خرید کنید

هرچند که خریدهای اینترنتی می تواند فواید بیشماری همچون صرفه جویی در وقت را برای شما به همراه داشته باشد، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که هکرها هم مانند سارقان واقعی بر سر راه سایت های اینترنتی کمین کرده و منتظر یک اشتباه کوچک از سمت شما هستند. همیشه سعی کنید از سایت های معتبر برای خرید های اینترنتی خود استفاده کنید. برای گوشی های هوشمند نرم افزار های کاربری متنوعی وجود دارد که علاوه بر بازی های جذاب، انجام کارهای روزمره یا پیچیده را برای افراد آسان تر می کند. کافیست چیزی را که می خواهید متناسب با سیستم عامل تلفن خود جست وجو کنید تا انواع سایت هایی که این نرم افزارهای کاربردی را ارائه می دهند برایتان فهرست شود. اگر از طرفداران نرم افزارهای کاربردی هستید سعی کنید این نرم افزارها را از سایت های اصلی ارائه دهنده این خدمات دریافت کنید. در صورتی که امکان دسترسی به سایت های اصلی برای شما مقدور نبود، حتی الامکان از سایت های معتبری استفاده کنید که در این بخش اسم و رسمی برای خود دارند.

 

● گوشی خود را در جای مناسب قرار دهید

بعد از رعایت تمام موارد ذکرشده، نوبت به حمل و نقل گوشی موبایل می رسد. استفاده از بندهای بلند برای آویزان کردن گوشی از گردن، قرار دادن گوشی در جیب پشت شلوار یا جیب های کناری کیف و کوله پشتی، علاوه بر آنکه می تواند با خطر زمین خوردن و گم شدن گوشی همراه باشد، بهترین مسیر برای سارقان قاپ زن است. چه بسا که امروزه و با افزایش قیمت ارز که گران شدن گوشی را هم به دنبال داشته است، موبایل قاپی هم افزایش پیدا کرده و چنین راه هایی برای حمل گوشی بهترین گزینه برای سارقان حرفه ای است. درنتیجه، بهتر است هنگامی که در حال تردد در سطح شهر هستید، حتما از جیب جلویی شلوار یا جیب های داخلی کت خود برای قرار دادن گوشی استفاده کنید. البته اگر این جیب ها زیپ هم داشته باشد که دیگر احتمال خطر سرقت را به صفر رسانده اید. در اماکن شلوغ و وسایل حمل و نقل عمومی هم بهتر است گوشی خود را در یکی از جیب های اصلی کیف خود قرار دهید و از کیف هم به خوبی مراقبت کنید.

 

● بلوتوث و پیامک ها مشکوک را باز نکنید

یکی از راه هایی که یک گوشی هوشمند ممکن است مورد حمله مهاجمان اینترنتی قرار بگیرد Sms phishing است. این ابزار مانند فیشینگ ای میل در یک کامپیوتر شخصی است، با این تفاوت که پیام های فیشینگ را از طریق سرویس پیام کوتاه شما (SMS) ارسال می کند. در این روش معمولا پیامی متنی از یک هکر دریافت خواهید کرد که وانمود می کند در رابطه با کار و امور تجاری شماست. او ممکن است از شما بخواهد رمز عبور خود را تغییر دهید یا جزئیات کارت اعتباری خود را مجددا وارد کنید یا اطلاعات محرمانه ای را در دسترس هکر قرار دهید که از آنها می توان برای کلاهبرداری استفاده کرد. این پیام متنی می تواند گوشی شما را وادار به نصب یک برنامه کند تا فایل هایتان را از بین ببرد؛ بنابراین به پیام های متنی ای که اطلاعات محرمانه شما را می پرسند پاسخ ندهید. اگر فکر می کنید که ممکن است این پیام معتبر باشد، از روش های دیگری سعی کنید با فرستنده تماس بگیرید.

علاوه بر پیامک این مهم ممکن است از طریق فایل های بلوتوثی هم منتقل شود. بلوتوث یکی از ناامن ترین پروتکل های ارتباطی دنیاست. البته این مسئله مزیت این پروتکل نیز به شمار می آید؛ چرا که به راحتی می توان دستگاه تلفن همراه را به دیگری بدون سیم متصل و اطلاعات را منتقل کرد، ولی در عین حال در صورتی که کاربر از چگونگی کارکرد آن مطلع باشد، می تواند از امکانات آن استفاده کند. این فناوری در شعاع ۱۰متری، اطلاعات را در هر دستگاهی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت منتقل می کند. ارتباط بلوتوث شما ممکن است هک شود تا راهی برای دسترسی به تلفن شما هر زمان که روشن می شود فراهم کند، حتی زمانی که روشن است ولی از آن استفاده نمی کنید. بنابراین زمانی که از بلوتوث استفاده نمی کنید یا زمانی که در حال مکالمه هستید یا اطلاعات محرمانه را وارد تلفن هوشمند خود می کنید، آن را خاموش کنید. اگر شما از بلوتوث استفاده می کنید، اتصال خود را با یک رمز طولانی و امن تر به جای استفاده از یک عبارت کوتاه محافظت کنید. پس توجه داشته باشید که جز در موارد ضروری و آن هم فایل هایی که نسبت به آنها مطمئن هستید از بلوتوث گوشی خود استفاده نکنید. اگر از لوازم جانبی خاصی در کنار تلفن همراه خود استفاده می کنید که برای اتصال به گوشی نیازمند روشن بودن بلوتوث گوشی شماست، آن را در حالت مخفی قرار دهید تا افراد سودجو نتوانند آن را پیدا کرده و اقدام به هک کردن گوشی شما کنند. همچنین همانطور که گفته شد سعی کنید از یک رمز عبور طولانی و مطمئن برای اتصال به بلوتوث گوشی خود استفاده کنید.

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۰۲
مهدی رافعی

امنیت تماس

موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی