پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ق.ظ

نو و دست دوم بدون کارمزد

نو و دست دوم بدون کارمزد

خرید و فروش بی واسطه در دنیای مجازی

مبل، میز، تخت، کمد، لباس، کیف و کفش، رایانه، لپ تاپ و هزار و یک وسیله دیگر از جمله مواردی است که دورتا دور ما را فراگرفته اند. گاهی اوقات ممکن است به برخی از آنها نیاز نداشته باشید یا بعضی دیگر به تعویض و تبدیل به مدل های جدیدتر نیاز داشته باشند.

با وسایل قدیمی خود چه می کنید؟ یک سمسار می آورید و وسایل چند میلیونی خود را یک جا به قیمت چندصد هزار تومان می فروشید؟ یا کم کم از آنها دل می کنید و آنها را کنار سطل های زباله شهرداری قرار می دهید؟

گاهی اوقات نیز برخی کاربران نه وسایل خود را می فروشند، نه آنها را دور می اندازند، بلکه وسایل نو و قدیمی را کنار یکدیگر نگه می دارند.

دوست دارید براحتی برای وسایل قدیمی و کارکرده خود مشتری پیدا کنید و به بهترین نرخ آنها را بفروشید؟ به این ترتیب هیچ گاه غصه نمی خورید که سمساری وسایل شما را مفت از چنگتان درآورده و خریداران نیز بدون واسطه، کل مبلغ مورد توافق را به شما می پردازند.

عکس این عمل چطور؟ دوست دارید وسایلی را که قصد دارید خرید کنید بدون واسطه از فروشندگان واقعی که مثل خودتان هستند، بخرید؟ شاید یک تلویزیون ۱۴ اینچ قدیمی از نظر شما قیمتی نداشته باشد و حاضر باشید به هر قیمتی آن را رد کنید، اما آیا می دانید همین تلویزیون برای کسی که در یک مغازه کوچک قصد دارد برنامه های تلویزیونی را مشاهده کند بسیار کار راه انداز است و پول خوبی را نیز بابت آن به شما پرداخت می کند؟ چرا شما تلویزیون خود را به سمساری بفروشید و فرد خریدار نیز تلویزیون را از سمساری با قیمتی بالاتر تهیه کند و این وسط سود معامله نصیب هیچ یک از خریداران و فروشندگان واقعی نشود؟

آنلاین بخرید و بفروشید

تمام موارد فوق و دلایل بسیار زیاد دیگر از این قبیل موجب شده است بازارهای آنلاین کاربر محور ایجاد شوند. خدمات ارائه شده از سوی این بازارها رایگان است. شما می توانید با استفاده از این خدمات در دنیای مجازی، اجناس خود را در معرض انتخاب کاربران قرار دهید یا از اجناسی که دیگر کاربران برای فروش قرار داده اند بازدید کرده و نسبت به خرید موارد موردنظر اقدام کنید.

دیوار و شیپور از نرم افزارهای ایرانی تحت سیستم عامل اندروید هستند که این روزها بازار خرید و فروش بی واسطه در آنها داغ داغ است

بازارهای دیجیتال که به این شکل فعالیت می کنند در بیشتر موارد فقط زیرساخت های نرم افزاری را برای شما فراهم می آورند و در دادوستد شما نقشی ندارند. به این ترتیب این بازارها نه سودی از معاملات انجام شده کسب می کنند، نه تضمین کننده امنیت خرید شما هستند!

امنیت در خرید با اعتماد به فروشنده

در بازارهای دیجیتال کاربر محور، فروشندگان با ارائه توضیحات و تصویر محصولات خود، آنها را در معرض دید خریداران قرار می دهند و خریداران نیز با انتخاب محصولات موردنظر و تماس با فروشنده که اغلب به صورت تلفنی یا ایمیلی است، برای خرید به توافق نهایی می رسند.

در بسیاری از موارد خریدار و فروشنده سر قیمت با یکدیگر چانه می زنند و بسیاری از خریداران برای کسب اطمینان در مورد کیفیت اجناس خریداری شده دست دوم سعی می کنند در محل سکونت یا کار فروشنده یک قرار حضوری بگذارند و خرید کالا را در آن محل به انجام برسانند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، حداقل یک آدرس از فروشنده در اختیار داشته باشند!

توجه داشته باشید که در این مدل خرید و فروش، هیچ سازمان نظارتی برای کنترل عملیات خرید و فروش و اجناس معامله شده وجود ندارد و خریدار و فروشنده به واسطه اطمینان با یکدیگر معامله می کنند.

این نوع معامله در برخی موارد (به عنوان مثال خرید یک وسیله برقی دست دوم که ممکن است پس از یک روز استفاده از کار بیفتد) ممکن است با ریسک بالایی همراه باشد؛ اما در بیشتر موارد از آنجا که هنوز پای دلال ها و واسطه ها به آنها باز نشده و بیشتر کاربران آن را افراد خانگی تشکیل می دهند، بی خطر است و کاربران صرف اعتماد به یکدیگر و تست کالای مورد معامله می توانند معامله خوبی را به سرانجام برسانند.

تنوع کالا

بازارهای دیجیتال کاربرمحور همه نوع جنس دارند. البته این بازارها ممکن است آگهی های ارائه خدمات را نیز ثبت کنند، اما در بیشتر موارد کالاها جزو مواردی است که در این بازارها آگهی می شوند. املاک، خودرو، وسایل آشپزخانه، لباس و پوشاک، وسایل صوتی و تصویری، لوازم سرگرمی و استخدام و کاریابی از جمله گروه های مختلف آگهی ها در این بازارها به شمار می روند.

دیوار و شیپور

دیوار و شیپور دو نمونه از نرم افزارهای موفقی است که در این زمینه فعالیت می کنند و کاربران بسیاری نیز از آنها استفاده می کنند. در این میان نرم افزار دیوار از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا تقریبا جزو اولین برنامه هایی به شمار می رود که این سبک معامله را در اختیار کاربران قرار داده است.

در هریک از نرم افزارهای دیوار و شیپور می توانید به صورت رایگان آگهی های موردنظرتان را ثبت کنید و در صورت نیاز نیز می توانید با پرداخت هزینه های جداگانه، آگهی های خود را در بخش فروش های ویژه یا فروش فوری قرار دهید.

همچنین در صورتی که امکان استفاده از نرم افزارهای ارائه شده برای اندروید یا آی.او.اس را نداشته باشید، می توانید با مراجعه به سایت های هریک از این برنامه ها، در بازار آنها چرخ بزنید و خرید کنید یا اجناس و خدمات خود را در معرض فروش قرار دهید.

نرم افزار دیوار در دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید قابل استفاده است و می توانید با مراجعه به لینک زیر آخرین نسخه از آن را دانلود کنید.

http: / / cafebazaar.ir / app / ir.divar /

نرم افزار شیپور نیز با قابلیت نصب در سیستم عامل اندروید و آی.او.اس از فروشگاه مایکت و سیب چه قابل دانلود است.

Android: http: / / goo.gl / zCrDm۲

iOS: http: / / goo.gl / YdZgox

برای استفاده از هریک از این دو نرم افزار در دستگاه های مختلف و رایانه های رومیزی نیز می توانید به سایت آنها مراجعه کنید.

http: / / www.divar.ir

http: / / www.sheypoor.com

مریم محمد بیکی فراهانی

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی