پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۶ ق.ظ

چرا اپل می خواهد بیتس را بخرد؟

چرا اپل می خواهد بیتس را بخرد؟

اگر از علاقه مندان دنیای فناوری باشید حتما تا به حال خبر خرید شرکت های کوچک توسط شرکت های بزرگ تر به گوش تان خورده است. در حقیقت این خرید ها در دنیای آی. تی، بخصوص شرکت های دره سیلیکون آمریکا به نوعی رسم تبدیل شده است؛ تا جایی که برخی افراد سعی می کنند با یک ایده و تاسیس یک شرکت کوچک (استارت آپ) با غول هایی هم پیمان شوند که یکشبه میلیون ها دلار سود نصیب شان می کند.

براساس اخبار منتشر شده، شرکت اپل قصد دارد در ادامه خرید های متوالی اش شرکت جدیدی به نام بیتس آدیو (Beats Audio) را به تملک درآورد؛گرچه خرید بیتس آدیو و رقم زیاد معامله آن ـ سه میلیارد دلار ـ هیاهوی رسانه ای بیشتری نسبت به خرید های پیشین اپل دارد، اما بیش از همه این نکته حائز اهمیت است؛ این که هدف اپل از پرداخت بهایی گزاف برای یک کمپانی صوتی چیست؟

در نگاه نخست به شرکت های ریز و درشتی که تا به حال اپل آنها را خریده است، فعالیتی چندان منطبق و همسو با فعالیت خود اپل نداشته اند، با این حال آن شرکت ها به تصاحب اپل درآمده اند و اکنون دیگر به جزئی از آن تبدیل شده اند. اپل تا به حال سابقه خرید شرکت های نوپا را داشته ولی نه با مبالغ آنچنانی و هنگفت. این شرکت ها معمولا صاحب فناوری ای بوده اند که بعدها اپل آن را در دل سرویس هایش گنجانده است، برای نمونه می توان به سیری اشاره کرد. این شرکت ها پس از آن که اپل آنها را خریده بکلی در آن ادغام شده و به بخشی از بدنه یکپارچه آن پیوسته اند.

بیتس بزرگ و ثروتمند

برخلاف آن شرکت های کوچک که فناوری نو به اپل بخشیده اند و دیگر اثری از آثارشان نیست، داستان بیتس کمی متفاوت است. بیتس آدیو از سال ۲۰۰۸ که نخستین هدفونش را عرضه کرد به عنوان یک شرکت مستقل فعالیتش را آغاز کرده است. در راس این شرکت خواننده معروف سبک رپ آمریکایی ها یعنی Dr Dre وجود دارد که باعث شده طرفدارانی از فوتبالیست ها گرفته تا ستاره های سینما و موسیقی از مشتری های آن شوند. بیتس برند بزرگ و ثروتمندی است، اما با وجود محبوبیت آنچنانی، ویژگی تکنولوژیک خلاقانه و خارق العاده ای ندارد که اپل عاجزانه به دنبال آن باشد. هدفون های بیتس از فلز ساخته شده اند و اندازه بزرگی دارند و به اعتقاد بسیاری بیش از حد گران است.

اگر اپل قصد داشت برای مثال با خرید بیتس کیفیت صدای هدفون های فعلی اش را بهبود بخشد، می توانست با پرداخت مبلغ بسیار کمتر از آنچه برای بیتس متحمل شده، یکی از شرکت های صوتی کمتر شناخته شده را به تملک در آورد که از بیتس هم پیشرفته تر و برایش سودمند تر باشد.

هدیه بیتس به اپل

بیتس بلندگوهای سیستم صوتی خانگی هم تولید می کند، شاید اپل قصد دارد از این قابلیت بیتس در ساخت سیستم صوتی جدیدی برای آی پاد هایش استفاده کند؛ یا شاید اپل فکر تولید یک تلویزیون را در سر می پروراند. به هر حال حقیقت این است که بیتس بیش از دیگر شرکت های بزرگ صوتی چیزی در چنته ندارد.

حالا این پرسش مطرح می شود که بیتس چه چیزی را برای اپل به ارمغان خواهد آورد؟ لابد سرویس پخش استریم بیتس که چند ماه پیش راه اندازی شد؛ این سرویس هم که فقط در ایالات متحده کار می کند و راه زیادی برای شناساندن خود در پیش دارد.

با دقت بیشتر به این مساله، متوجه می شویم اپل، بیتس را برای جایگاه و اعتباری که در پشت خود دارد، می خرد نه قابلیت هایش. این خرید برخلاف عرف معمول اپل است، شرکتی که برایش طراحی مینی مالیستی بی آلایش اهمیت بیشتری از سیم های قرمز (اشاره به طراحی پر زرق وبرق) بیتس دارد.

آیا اپل قرمز می شود؟

اپل تا به حال عمدتا از رنگ نقره ای برای محصولاتش استفاده کرده و بر آن بالیده که محصولاتش سادگی و در عین حال زیبایی را یکجا به صاحب خود هدیه می کند. بیتس از چنین قاعده ای تبعیت نمی کند و معلوم نیست طرفداران اپل وجود یک لوگوی قرمز در پشت آی فون خود را تحمل خواهند کرد یا خیر! نباید این نکته را فراموش کرد بیتس شرکتی است با هدفون هایی که طراحی هایی منحصر به فرد دارد و بیش از فناوری در واقع یک نوع مد و سبک را به مشتری اش می فروشد.

به هر حال هرقدر هم که از بیتس قرمز رنگ با آن مدل های عجیب و غریب اش متنفر باشید، این شرکت یکی از پولسازترین ها در نوع خود است که به تنهایی حدود نیمی از بازار یک میلیارد دلاری هدفون در سراسر جهان را در اختیار دارد و به کمک اپل حتی سهم بیشتری هم نصیبش می شود.

با این اوصاف تصمیم اپل برای خرید بیتس چیزی ورای به دست آوردن یک فناوری منحصر به فرد است. به نظر می رسد اپل قصد دارد تا پیش از عرض اندام مقتدرانه اش در عرصه گجت های پوشیدنی، دستی بر طراحی و سبک یکنواخت خود بکشد و پسرفت خود را به کمک مدگرایی های رنگین بیتس آدیو ارتقا بخشد. در نتیجه بسیاری هدف اپل از این خرید گران قیمت را مقدمه ای بر معرفی گجت های پوشیدنی اش می دانند. نباید فراموش کرد که اپل عادت ندارد همچون عینک گوگل از جنبه جذابیت ظاهری در نظر کاربران شکست بخورد.

رامین فتوت

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی