پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۱، ۰۱:۴۷ ب.ظ

الفبای توسعه در وب

الفبای توسعه در وب                    

 

طراحی و برنامه نویسی در وب، الفبایی دارد که هر توسعه دهنده باید با آنها آشنا باشد و بداند یک تکنیک چطور پیاده شده است و اساسا برای هر نیاز، چه راه حلی می توان تعیین کرد.

ایجکس (AJAX): ایجکس مخفف عبارت Asynchronous JavaScript and XML است که در بیشتر نرم افزارهای وب امروزی مشاهده می شود. برای مشاهده مثال های معروف آن می توان جی میل، فیس بوک، فلیکر، ای بی و حتی بخش مدیریت وردپرس را بررسی کرد.

در ایجکس از طریق ارسال یک درخواست با نام XMLHttpRequest به سرور، می توان اطلاعاتی را ارسال یا دریافت کرد، بدون آن که صفحه وب دوباره لود شود. در نتیجه تجربه استفاده از آن صفحه راحت تر و ظاهر یک وب سایت به نرم افزار دسکتاپ نزدیک تر می شود.

مرورگر (Browser): یک مرورگر در واقع ساختار اطلاعات دریافتی وب را درک می کند. مرورگرهای وب امروزی هیولاهایی با چند وظیفه ترسناکی هستند که تنها به بارگذاری صفحات نمی پردازند. برای مثال، می توان کاربری های FTP، IRC و... را در این مرورگرها مشاهده کرد. مرورگرها به شیوه های مختلف کدهای دریافتی را نمایش می دهند و از این رو، یکی از کارهای دشوار توسعه دهنده، یکسان کردن نمایش وب سایت در بیشتر مرورگرهاست.

سی اس اس (CSS): توسعه سمت کاربر، یکی از مهم ترین وظایف سی اس اس ها یا Cascading Style Sheets است. این سندها شیوه نمایش هر قطعه و بخش صفحه وب را تعیین می کند و زیبایی طراحی وب، تا حد زیادی به این سندها وابسته است.

دام (DOM): این عبارت نیز مخفف Document Object Model است. این مدل معمولا برای مرور عناصر به کار رفته در یک سند HTML یا XML به کار می رود. دام ساختاری سلسله مراتبی دارد و از مجموعه ای از گره ها تشکیل شده است.

رویدادها (Events): نرم افزارهای وب امروزی کاملا به رویدادهای رخ داده در صفحه حساسند، اما رویداد چیست؟ بیشتر کارهایی که در تعامل با یک صفحه وب انجام می دهیم، نتیجه یک رویداد است. بردن نشانگر ماوس روی یک دکمه، یک رویداد ایجاد می کند که می تواند پردازش شود و کاری انجام دهد.

فایرباگ (Firebug): هر صنعتگری به ابزارهایی درست برای انجام صحیح کارهایش نیاز دارد. توسعه دهندگان وب نیز از این قاعده مستثنا نیستند. یکی از بهترین ابزارها، فایرباگ نام دارد. این ابزار که در مرورگر فایرفاکس و به عنوان یک افزونه نصب می شود، می تواند تمام بخش های یک صفحه را بعد از لود شدن صفحه تغییر داده و کـار را برای طـراحـان بسیار ساده کند.

گریدها (Grid): گریدها، فریم ورک های تصویری هستند که صفحه بر اساس آنها ساخته می شود. گریدها از صنعت چاپ وام گرفته و وارد جریان کاری توسعه وب شده اند. فریم ورک های CSS زیادی برای پیاده سازی یک طرح از طریق گرید تولید شده است که می تواند سرعت تولید و طرح زدن برای یک صفحه را افزایش دهد.

اچ تی ام ال (HTML): اچ تی ام ال، صفحه هایی است که به زبان استاندارد وب تبدیل شده و مخفف HyperText Markup Language است. نقش اچ تی ام ال در وب، همانند آجر برای ساختمان است. هر سند اچ تی ام ال از چند المان مختلف تشکیل می شود. اچ تی ام ال۵ هنوز به طور کامل در مرورگرها پیاده سازی نشده، اما فاصله چندانی تا پیاده سازی کامل آن نیست.

اینترنت اکسپلورر (IE): برخی توسعه دهندگان وب، شب ها کابوس اینترنت اکسپلورر۹ را می بینند. مرورگری که به دلیل نصب پیش فرض در سیستم های عامل ویندوز، در میان دیگر مرورگرهای پیشرو، پرمصرف ترین است و از طرف دیگر، قابلیت های پیاده سازی آخرین تکنیک های وب را ندارد. هر چند با عرضه اینترنت اکسپلورر۹، مایکروسافت گامی در مسیر درست برداشت، اما هنوز بسیاری از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنند و علاوه بر به جان خریدن خطرهای امنیتی این مرورگر، زحمت زیادی به گردن توسعه دهندگان وب می اندازند تا وب سایتشان را با این مرورگر همخوان کند.

جاوااسکریپت (JavaScript): یکی از سه غول بزرگ توسعه وب، در کنار اچ تی ام ال و سی اس اس، جاوااسکریپت است، که البته ارتباطی با زبان برنامه نویسی جاوا ندارد. این زبان اسکریپت نویسی تحت وب، در میلیاردها وب سایت و صفحه های وب استفاده می شود و در حقیقت رفتار یک صفحه وب را مشخص می کند. کتابخانه ها و مجموعه ابزارهای فوق العاده ای از جمله jQuery برای این اسکریپت نوشته شده است که کارهای خارق العاده را با تلاش و هزینه کمتر میسر می کند.

 

امیربهاالدین سبط الشیخ  

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی