پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۱۹ ق.ظ

درس مدیریتی: فرق گوگل و اپل چیست؟

گوگل و اپل

گوگل و اپل هر دو برندهای معتبری هستند. هر دو شرکت ویژگی های مشترکی دارند که این ویژگی ها در موفقیت آنها نقش دارند؛ اما یک تفاوت بزرگ این دو را از هم مجزا می کند: گوگل روحیه ای تهاجمی دارد؛ در حالی که اپل اخیرا رویکردی تدافعی را در بازار در پیش گرفته است. اپل این روزها تلاش می کند موقعیت خود را در بازار حفظ کند؛ در حالی که گوگل در حال ارتقای جایگاه خود است.

حقیقت این است که یک تیم فوتبال حتی اگر بهترین دفاع را هم داشته باشد، اما خط حمله آن گلی را وارد دروازه نکند، کاری از پیش نمی برد. اگر سازمان هایی را در نظر بگیرید که از وضعیت استثنایی به خوب و از خوب به متوسط تغییر یافته و در نهایت منحل شده اند، درمی یابید که در همه آنها یک نکته مشترک وجود دارد: اینکه به جای تهاجمی بازی کردن، بازی تدافعی را در پیش گرفته اند.

گوگل می توانست تصمیم بگیرد که فقط یک موتور جست وجو باقی بماند، اما مدیران شرکت این دوراندیشی را داشتند که فراتر از قطعیت موجود حرکت کنند و به دنبال فرصت های جدید باشند. مطمئنا، گوگل موقعیت خود را به عنوان برجسته ترین پایگاه جست وجوی اینترنتی حفظ کرده است، اما آنها رویکرد تهاجمی خود را برای نفوذ در بخش های دیگری به جز موتور جست وجو تقویت کرده اند.

در طرف مقابل، اپل که زمانی پیشتاز نوآوری در بازار خود بود، در حال واگذاری جایگاهش به دیگر فعالانی است که در بازار تهاجمی کار می کنند؛ از جمله سامسونگ، HTC و البته گوگل.

اشتباه اپل این بود که تولید مدل های جدید و توسعه ویژگی های آنها را با نوآوری اشتباه گرفت. درس عبرتی که اپل از راه تجربه کردن می آموزد، ممکن است به قیمت از دست دادن مشتریان وفادار این شرکت تمام شود.

ارزش آفرینی دستاورد بزرگی است. به هر حال، راهکاری که بسیاری افراد نمی توانند به دست آورند این است که ارزش آفرینی تنها زمانی دوام خواهد داشت که قابل توسعه باشد. یعنی تنها راه حفظ ارزشی که ایجاد شده این است که در آینده ارزش های مشابه بیشتری ایجاد شود.

برندهای بزرگ را در دوران اوج پیشرفتشان در نظر بگیرید. این برندها با اتخاذ رویکرد تهاجمی در بازار از برند خود حفاظت کرده اند. آنها با کمک نوآوری هدفمند، در مسیر رشد مداوم قرار گرفتند. همچنین آنها فقط برای حفاظت از آنچه ایجاد کرده بودند، در جای خود ثابت نمی ماندند و در تولیدات خود نوآوری را لحاظ می کردند. به عبارت ساده تر، عدم وجود تفکر خلاقانه برندها را به سوی انحطاط سوق

می دهد.

اگر مدیران سازمان های موفق را در نظر بگیرید، خیلی سریع متوجه می شوید که چه چیزی آنها را از دیگران مجزا می کند – مدیریتی که به نوآوری و مزایای همراه آن، یعنی فرهنگ سالم، توانایی جذب و حفظ استعددها و تمرکز بر مصرف کننده، ارزش می دهد.

بهترین مدیران می دانند که معمولی و متعارف بودن لزوما به معنی سالم بودن و پیشرفت نیست. کلید واقعی تفکر خلاقانه داشتن ذهنی باز است؛ یعنی بدانید کسانی که متفاوت فکر می کنند، تهدید محسوب نمی شوند. یک ذهن باز نشانه اطمینان است که به مدیران اجازه می دهد تنوع عقاید را که منجر به تفکر بهتر، کشف بهتر و نتایج بهتر می شود، درک کنند.

شما چگونه در بازار فعالیت می کنید؟ تدافعی یا تهاجمی؟

مترجم: مریم رضایی

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۹
مهدی رافعی

apple

اپل

گوگل

google

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی