پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۱۰ ب.ظ

هکرها در کمین هستند، مراقب باشید!

هکرها در کمین هستند، مراقب باشید!                   

 

روزبه روز بیشتر به امکانات و فناوری های دنیای دیجیتال وابسته می شویم، غافل از این که فناوری های دیجیتال که به یکی از نیازهای روزمره زندگی مان تبدیل شده اند کم کم بلای جانمان می شوند.

مراقبت از اطلاعات شخصی و محرمانه در برابر تهدیدهای سایبری مشکل بزرگی است که موجب نگرانی بسیاری از کاربران دنیای دیجیتال شده است. سارقان دنیای مجازی می توانند در مدت زمان کوتاهی به هر ابزار الکترونیکی حمله کرده و از اطلاعات ذخیره شده در آنها علیه خودتان استفاده کنند. ورود به دنیای مجازی یا اتصال هر ابزار الکترونیکی به شبکه گسترده جهانی یا همان وب به منزله چراغ سبزی برای آغاز حملات سایبری است. خودروهای پیشرفته، گوشی های هوشمند تلفن همراه، سیستم های امنیتی کنترل از راه دور، سیستم های موقعیت یاب جهانی و حتی دوربین های دیجیتال و پریزهای برق از جمله تجهیزاتی هستند که در برابر حملات سایبری بسیار آسیب پذیرند.

 

● تهدید از نوع اینترنتی

هک شدن اطلاعات کامپیوترها توسط هکرها یکی از بزرگ ترین نگرانی های کاربران دنیای دیجیتال است. بسیاری از مردم عادی بی خبر از لزوم حفظ امنیت اطلاعاتشان در برابر نفوذ هکرها، این اطلاعات را آزادانه در اختیار این افراد قرار می دهند. از سوی دیگر هکرها همیشه در کمین هستند. آنها راه جدیدی برای عبور از سدهای امنیتی پیدا می کنند و موجب ایجاد دردسر می شوند. اگرچه از نظر بسیاری از افراد، هکرها بازیگران نقش منفی زندگی دیجیتال هستند، اما حقیقت این است که زمانی هکرها ایفاگر نقش منفی داستان می شوند که بخواهند از دانش و تخصص شان برای نفوذ به اسناد و اطلاعات محرمانه افراد استفاده کنند. ویروس، تروجان، تهدید های سایبری و... از مهم ترین تهدیدهای اینترنتی هستند که موجب رعب و وحشت کاربران می شوند. در آن سوی سکه، هکرها می توانند نقش مهمی در پیشرفت و امنیت شبکه های اینترنتی و کامپیوتری داشته باشند. آنها با تلاش برای یافتن حفره های امنیتی و گزارش آنها به سازندگان یا استفاده کنندگان، در حقیقت نقش مهمی در امنیت دیجیتالی ایفا می کنند. این روزها بیشتر رایانه های شخصی در برابر حملات سایبری تا حدود زیادی مقاوم هستند. از این رو اغلب هکرها، فناوری های همراه، نظیر گوشی های هوشمند را هدف قرار داده اند. استقبال از گوشی های هوشمند روزبه روز در حال افزایش است، بنابراین تردیدی نیست تهدید های سایبری نیز این ابزار را به عنوان واسطه ای برای نفوذ به اطلاعات محرمانه انتخاب کنند. تنها کافی است یکی از حملات پیامکی را که در قالب عکس یا متن به گوشی شما ارسال شده است باز کنید. بلافاصله یک نرم افزار مخرب امنیتی یا به اصطلاح یک تروجان روی گوشی نصب می شود و از این طریق به تمام اطلاعات موجود در حافظه آن دسترسی پیدا می کند. بنابراین بدون این که خودتان آگاه شوید از حساب کاربری شما برای ارسال پیامک یا حتی خرید اینترنتی استفاده می کند. نه تنها شبکه های باز در معرض تهدید های سایبری هستند، بلکه امنیت شبکه های بسته نیز در معرض خطر است. برخی از ویروس های مخرب اینترنتی از طریق فلش درایورها وارد سیستم می شوند. گسترش شبکه های اجتماعی نیز زمینه مناسبی را برای حملات هکرها فراهم کرده است. این افراد از طریق دوستانتان یا دوستان آنها به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا می کنند.

 

● امنیت اطلاعاتتان را تضمین کنید

در عصر دیجیتال حفظ امنیت دیجیتال نیز به دغدغه های ما درباره مسائل امنیتی دنیای پیرامونمان افزوده شده است. گسترش کاربرد اینترنت بی سیم و استقبال از عرضه گوشی های هوشمند زمینه ای را فراهم کرده است تا همه کاربران بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن و در هر زمان و مکانی به اطلاعات مورد نیازشان در زمینه های مختلف دسترسی داشته باشند، اما ناآگاهی بسیاری از کاربران از اهمیت حفظ امنیت اطلاعات شخصی و محرمانه موجب شده است بسیاری از هکرها توجه شان را به فناوری های دیجیتالی سیار که به یکی از نیازهای ضروی انسان های امروزی است، معطوف کنند. اما با استفاده از ترفندهایی ساده و در عین حال هوشمندانه می توانید اطلاعاتی که در این ابزارها ذخیره کرده اید از نفوذ هکرها مصون نگه دارید. استفاده از ارتباطات wi fi این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید داده های موردنظرتان را از تبلت یا گوشی تلفن همراهتان به وب منتقل کنید. به این ترتیب هکرها می توانند این اطلاعات را بسرعت ردیابی کنند. داده هایی که در شبکه های wi fi عمومی ارسال و دریافت می شوند، ایمن نیستند. بنابراین بهتر است برای حفظ اطلاعاتتان از اقدامات امنیتی بهره گیرید یا به عبارتی هنگام اتصال به اینترنت از روش رمزگذاری دوطرفه برای برقراری ارتباط بین سرور و کامپیوتر استفاده کنید. اگر از کارت های اعتباری برای پرداخت های اینترنتی استفاده می کنید، وب سایت هایی را انتخاب کنید که دارای سیستم رمزگذاری SSL هستند. در غیر این صورت هکرها می توانند به آسانی کلمه عبور و رمز کارت های اعتباری را سرقت کنند. پیش از اقدام به خرید اینترنتی و تهیه نیازهایتان از طریق سایت های اینترنتی درباره اعتبار و امنیت این سایت ها تحقیقات لازم را انجام دهید و سایت هایی را برای خرید انتخاب کنید که آدرس آنها با https آغاز شود. این سایت ها هنگام انتقال اطلاعات شخصی خریدار، این اطلاعات را رمزگذاری می کنند تا از حمله هکرها در امان باشد.

بهتر است در صفحه ورود به صندوق پست الکترونیک و همچنین هنگام دریافت یا ارسال اطلاعات از طریق پست الکترونیک هم از رمزگذاری SSL استفاده کنید. در شبکه های wi fi خانگی هم باید از روش رمزگذاری بین سیستم دیجیتالی سیار و ابزارهای واسط در شبکه های ارتباطی (Router) استفاده کرد. بهتر است رمزهای عبور را به صورت دوره ای تغییر دهید و همیشه از رمزهای متفاوتی استفاده کنید. هیچ گاه اطلاعات مهم مانند نام کاربری، رمز عبور و شماره حساب های بانکی را در گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ ذخیره نکنید. شاید این موضوع قدری عجیب باشد، اما اگر از شبکه های بی سیم استفاده نکنید، بازهم ابزارهای همراه در معرض خطر هستند. برای مثال اگر سیستم wi fi تبلت یا گوشی تلفن همراهتان فعال باشد، هکرها از طریق نقاط دسترس که در نزدیکی شماست از امکانات شبکه برای دسترسی به اطلاعات شخصی استفاده می کنند. در چنین شرایطی بهتر است wi fi غیر فعال شود.

در مکان های عمومی بخش به اشتراک گذاری فایل و پرینتر را غیرفعال کنید. نرم افزارهای ضدویروس مناسبی را روی لپ تاپ، تبلت و گوشی های تلفن همراه نصب کنید. اگرچه توجه به این موضوع قدری پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما بهتر است برای کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند، تبلت و... از یک رمز عبور مناسب استفاده کنید. رمز عبور مناسب ترکیبی از اعداد، حروف و نشانه هاست.

                       

فرانک فراهانی جم          

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی