پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ

دورنمایی از شبکه موبایل گوگل

دورنمایی از شبکه موبایل گوگل                 

 

براساس شنیده ها کمپانی گوگل درصدد راه اندازی شبکه موبایل مخصوص به خود است، به همین دلیل این کمپانی در تلاش است با برخی شبکه های ارائه خدمات بی سیم همچون شبکه Dish در زمینه آغاز همکاری گفت وگو های لازم را انجام دهد. این که گوگل به تنهایی شبکه ای با نام GMobile را راه اندازی کند، ایده ای بسیار جذاب خواهد بود، هر چند این احتمال وجود دارد که این شبکه در برخی قسمت ها دارای اشکالات و نقایص مربوط به خود باشد. به همین دلیل بیشتر منتقدان بر این باورند که در صورت رفع چنین نقایصی، این شبکه گوگلی می تواند بسیار کارآمد باشد.

همان طور که می دانید نام GMobile به یک کمپانی شبکه های بی سیم با نام Mongolian تعلق دارد، پس چنانچه گوگل تصمیم بگیرد این نام را برای این شبکه انتخاب کند، ابتدا باید این نام را از کمپانی ذکر شده خریداری کرده سپس از آن استفاده کند. علاوه بر این، دو مشکل بسیار بزرگ چنین کمپانی هایی نامطمئن بودن کاربران به خدمات ارائه شده توسط آنها و انحصاری بودن قوانین مربوط به این قبیل خدمات است.

در حقیقت، کمپانی های بزرگی چون AT & T و Verizon برای این که مقررات را زیر پا نگذارند، کل شبکه ارائه خدمات موبایل را بر عهده نگرفته اند؛ چرا که برخی شرکت ها با در دست داشتن تمام مراحل ارائه خدمات موبایل مانند ارائه گوشی یا ارائه اپراتور های مربوط به این شبکه ها، قانون انحصاری شدن این خدمات را نقض کرده و مشکلات فراوانی را برای کمپانی های ذکر شده در پی داشت. با وجود این کمپانی گوگل به دلیل ارائه خدمات دیگری چون ابزار های جستجو مورد قبول بسیاری از کاربران قرار گرفته، لذا وارد شدن به پروسه ارائه خدمات موبایل، تولید گوشی و ساخت سیستم عامل مربوط به چنین خدماتی می تواند ریسک زیادی برای این کمپانی در پی داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات گوگل برای ارائه چنین خدماتی رقابت شدید و در پی آن پایین بودن قیمت ها در بازار کنونی شبکه های موبایل است؛ به طور مثال گوگل باید با بزرگانی چون AT & T و Verizon برای وارد شدن به صحنه رقابت بجنگد تا بازار را در دست گیرد. البته این احتمال وجود دارد که به سبب نحوه ارائه خدمات توسط کمپانی گوگل، با وارد شدن این کمپانی به عرصه ارائه خدمات موبایل و پایین آوردن قیمت های ارائه چنین خدماتی، شبکه های موجود در بازار رقابت نیز مجبور شوند قیمت های خود را کاهش دهند.

چرا که با توجه به سابقه گوگل، این کمپانی وارد بازار رقابت شده و خدمات را تا جایی که می تواند به صورت مجانی و بدون دریافت هزینه به کاربرانش ارائه می کند. به طور مثال، خدماتی چون Gmail که برای هر کاربری یک حساب مجزا و مجانی در نظر می گیرد یا Google Map که بدون دریافت هزینه ای تمام نشانی های مورد نیاز شما را در اختیار تان قرار می دهد، حتی سیستم های عامل طراحی شده این کمپانی با نام اندروید که رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته، نمونه های بارز چنین خدماتی است. علاوه بر این، سخت افزار هایی چون Nexus۷ و Nexus۴ که هر دو با پایین ترین قیمت در بازار ارائه می شود، همه و همه جزو خدمات رایگان ارائه شده توسط گوگل محسوب می شود. البته بارها و بارها گفته شده که هدف اصلی گوگل ارائه خدمات تبلیغاتی است، به همین دلیل این کمپانی جزو شرکت های ارائه محصولات و سرویس ها به حساب نمی آید.

در ضمن، گوگل مقدار زیادی از سرمایه مربوط به ارائه خدمات خود را از کمپانی هایی چون Google Play Store و Motorola تامین می کند، هرچند اینها در مقایسه با سود حاصل از ارائه تبلیغات کمپانی های دیگر چندان به چشم نمی آید. با توجه به مطالب گفته شده، گوگل می تواند با وارد شدن به عرصه ارائه خدمات بی سیم، سرویس های ارزان و کم هزینه تری را در مقایسه با دیگر شرکت ها ارائه کند.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث جلب نظر مشتریان بسیاری می شود، تنوع در ارائه خدمات است. به همین سبب تا زمانی که کمپانی گوگل سخت افزار و خدماتی را به صورت رایگان عرضه کند، ولی در ارائه چنین خدماتی تنوع لازم را نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که نتواند کاربران زیادی را جذب کند. علاوه بر این، پیش بینی می شود با وارد شدن کمپانی گوگل به این عرصه این احتمال وجود دارد که کاربران پول بیشتری بابت خرید سخت افزار هزینه کنند، در صورتی که خدمات ارائه شده توسط این کمپانی بسیار ارزان تر و مناسب تر از خدمات موجود خواهد بود. گوشی های مختلف بدون در نظر داشتن مدل و برند کمپانی سازنده، امکان استفاده از خدمات چنین شرکت هایی را خواهند داشت؛ هر چند به دلیل انحصاری بودن کمپانی اپل، گوشی های ساخته شده توسط اپل نتواند با شبکه گوگل سازگار باشد و در خدمت کاربران قرار گیرد.

و در نهایت باید اضافه کنیم گوگل تنها کمپانی ای نیست که ایده ساخت شبکه موبایل را در سر دارد، پیش از این اپل نیز ایده ارائه چنین خدماتی را داشته است. استیو جابز در نظر داشت شبکه ای وای.فای برای ارائه خدمات موبایل راه اندازی کند که متاسفانه هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید. علاوه بر این، مسلما بازار ارائه خدمات موبایل قابلیت های زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد، لذا با توجه به نحوه کارکرد و سابقه گوگل، این کمپانی می تواند تغییرات بسیاری در چنین شبکه هایی ایجاد کند.

           

نازلی وحدت

منبع: www.phonearena.com      

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی