پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۵۵ ق.ظ

چگونه یک فیلم زیرنویس دار را تدوین کنیم؟

چگونه یک فیلم زیرنویس دار را تدوین کنیم؟

هماهنگ سازی زیرنویس با فیلم اولیه پس از حذف بخش هایی از فیلم

برخی فیلم ها، دارای زیرنویس های مجزایی به صورت فایل هایی در فورمت Srt هستند. هنگامی که با استفاده از نرم افزارهای ویرایش فیلم، بخش هایی از فیلم را حذف کنیم، فایل زیرنویس همچان در حالت اولیه خود است و در این شرایط زیرنویس فیلم با فیلم هماهنگی ندارد.

با طرح این مشکل برآن شدیم تا روشی را برای رفع آن پیدا کنیم و در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که این خواننده عزیز اشاره کردند، در این شرایط بخش های حذف شده از فیلم، در زیرنویس باقی است و همین عامل موجب نبود هماهنگی فیلم با زیرنویس می شود.

طی بررسی صورت گرفته روی بسیاری از نرم افزارهای میکس و ویرایش فایل های ویدئویی، هیچ یک از آنها قابلیت فراخوانی فایل زیرنویس و حذف بخشی از فیلم به همراه زیرنویس مربوط به طور همزمان را نداشتند. در چنین شرایطی برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد.

راه حل ساده: ساده ترین روش برای جلوگیری از بروز این مشکل ترکیب فیلم و زیرنویس با یکدیگر است. به این ترتیب یک فایل ویدئویی که زیرنویس روی فریم های آن اضافه شده است در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می توانید این ویدئو را در تمام برنامه های میکس و مونتاژ فیلم فراخوانی کرده و بخش های موردنظر را از آن حذف کنید.

برای استفاده از این روش می توانید از نرم افزارهای زیر کمک بگیرید:

۱ـ نرم افزار Wondershare Video Converter برای ترکیب فایل ویدئویی و زیرنویس با یکدیگر و ذخیره فایل نهایی در فورمت های مختلف ویدئویی روی هارد دیسک.

۲ـ نرم افزار Xilisoft Video Cutter برای جداسازی و حذف بخش های موردنظر از ویدئوی جدید. با انجام این کار متون زیرنویسی که با فریم های فیلم ترکیب شده اند نیز همزمان با حذف هر فریم از ویدئوی شما حذف می شوند و نبود هماهنگی در ویدئو رخ نخواهد داد.

راه حل پیچیده: با به کارگیری راه حل ساده ای که به آن اشاره کردیم، فایل زیرنویس و ویدئوی شما با یکدیگر ترکیب شده و یک فایل در اختیار شما قرار می گیرد. چنانچه اصرار دارید فایل زیرنویس و فیلم ویدئویی شما پس از عملیات حذف بخش هایی از فیلم، همچنان از یکدیگر مجزا باشند و هماهنگی نداشتن نیز در آنها مشاهده نشود باید از روش زیر کمک بگیرید:

۱ـ ابتدا می باید با استفاده از نرم افزار Xilisoft Video Cutter بخش های موردنظرتان را از ویدئوی مربوط حذف کنید. هنگام عملیات حذف توجه داشته باشید زمان شروع و پایان هریک از حذفیات ویدئو را یادداشت کنید تا در مرحله بعد این زمان ها را از فایل زیرنویس نیز حذف کنید.

۲ـ نرم افزار Subtitle Workshop را نصب کرده و پس از فراخوانی فایل زیرنویس فیلم مربوط در آن، محاوره های صورت گرفته در زمان های حذف شده را از زیرنویس نیز حذف کنید.

توجه: استفاده از این روش نیازمند دقت و حوصله است.

به عنوان مثال زمانی که دو دقیقه از فیلم بین بازه زمانی در دقیقه ۱۰ تا ۱۲ را حذف کردید باید پس از حذف همین بازه زمانی از فایل زیرنویس، تمام متون موجود در فایل زیرنویس را از دقیقه ۱۲ به بعد به حالت انتخاب درآورده و با مراجعه به منوی Edit و انتخاب گزینه Timings روی Set Delay کلیک کرده و در پنجره به نمایش درآمده حالت کسر (ـ) را انتخاب و زمان ۰۰:۰۲:۰۰۰۰۰ را مشخص و پس از فعال کردن گزینه For Selected Subtitles روی Apply کلیک کنید. با انجام این کار دو دقیقه زمان حذف شده از فیلم اولیه جبران می شود و متون زیرنویسی که مربوط به دقایقی بعد از دقیقه ۱۲ بوده اند، به دقیقه ۱۰ منتقل می شوند. به عبارت دیگر در حالت اولیه فریمی که در دقیقه ۱۳ پخش می شده است در دقیقه ۱۱ به نمایش درمی آید و با انجام این کار متن زیرنویس مربوط به آن فریم نیز به دقیقه ۱۱ منتقل می شود.

شما باید این عملیات را به ترتیب و برای هریک از بخش های حذف شده از ویدئوی اصلی به انجام برسانید.

برای دانلود نرم افزارهای فوق می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

http://www.wondershare.com/video dvd software/video converter family.html

http://www.xilisoft.com/video cutter.html

http://www.videohelp.com/download/subtitleworkshop۲۵۱.zip

امیر عصاری

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی