چگونه برای ایجاد یک شرکت استارت آپ ایده بدست آورید؟
مفهوم شرکت های استارت آپ یا شرکت های نوپا مدتی است که به ایران هم منتقل شده است و با وجود محدودیت های موجود توانسته است جایگاه خود را به دست آورد. با توجه به عمر کوتاه این بازار، استفاده از تجربه های شرکت های خارجی در زمینه انتخاب کسب و کار و ایده ها می تواند کمک بزرگی محسوب شود.
در ادامه مطلب، به شما می گوییم که الفبای تبدیل شدن به یک بنیانگذار چیست ...
سرمایه گذاران همیشه به شما می گویند که به دنبال ایده های بزرگ باشید، پس شما هم به دنبال علایق خود بروید و ایده خود را بارها و بارها تکرار کنید تا به موفقیت برسید. درست است که این مشاوره با ارزش است، اما معمولا به تنهایی جواب نمی دهد، چون برخی از ملاحظات دیگر وجود دارند که معمولا از کسی نمی شنوید! ملاحظاتی مثل این موارد: با بازارهای کوچک شروع کنید، دنبال رفتار عجیب و غریب باشید و به انجام هر چیزی تمایل داشته باشید. این موارد در نگاه اول کمی مبهم به نظر می رسند، اما اگر ادامه مطلب را بخوانید، قطعا متوجه خواهید شد.
1- با بازارهای کوچک شروع کنید.
مطمئنا بیشتر راهنمایی های که به شما می شود این است که از ابتدا به دنبال ایجاد یک کسب و کار بزرگ باشید، اما این توصیه زیاد مناسب نیست، چرا که اگر تاریخچه بسیاری از شرکت های بزرگ را بررسی کنید، متوجه می شوید که آنها هم از بازارهای کوچک و حتی کوچک تر از تصور ما شروع به کار کرده اند! راه حل اینجاست; ایده خود را با یک بازار کوچک شروع کنید که به مرور زمان رشد کند.
اگر ایده و بازار شما در همین ابتدا بسیار بزرگ است، باید بدانید که خیلی زود با مشکلات فراتر از تصوری برخورد خواهید کرد و کنار خواهید کشید. بر عکس اگر امروز ایده و بازار شما بسیار کوچک است، بدانید که نه فردا و نه هیچ وقت هم چیز ارزشمند و پایداری نخواهید ساخت. بنابراین به دنبال کسب و کار کوچکی باشید که تغییری در آینده آن را بزرگ و بزرگ تر کند. مثل مخزن Github که در خدمت توسعه بازار نرم افزار است، اما چون در موقعیت خوبی قرار گرفته است توانسته است به بازارهای بزرگ تری همچون استخدام توسعه دهندگان، تحلیل گران و مدیریت محتوا و حتی بیشتر ارتقا پیدا کند. مطمئن شوید که در ذهن خود تعریف واضحی از مفهوم تغییر دارید – هنگامی که در نگاه شما همه چیز تیره و تار است، این تنها دلگرمی است که شما را قادر به ادامه راه می کند.
2- به دنبال رفتار عجیب و غریب باشید!
شما حتما می دانید که این مشکل بزرگی است، چرا که دیگران سعی دارند آن را رفع کنند. به خاطر داشته باشید که قبل از اینکه ایده طلایی به ذهن شما برسد، حتما 10 یا 20 ایده غیر قابل عمل را بررسی کرده اید، این یک سیگنال بسیار قوی است. نکته دیگر نشان دادن رفتار قوی است. ایده های قدرتمند و پول سازی تا کنون به حقیقت پیوسته اند، تنها از یک سوال کوچک شروه شده اند!
بنیانگذاران بزرگ در هنگام پیش بینی ریسکها و خطرات خنگ می شوند ولی در هنگام مواجهه با آنها هوشمند عمل می کنند. اینکه آنها فعلا آماده نیستند به این معنی نیست که آنها بعدا آماده نخواهند شد." کافی است نگاهی به شرکت PayPal بیندازید تا متوجه شوید چگونه افراد بزرگی با ایده های ناب از آن خارج شده اند و کمپانی های ارزشمندی ایجاد کرده اند. شرکت هایی مثل یوتیوب، Palantir ، LinkedIn ، Yammer و Yelp
Drew Houston از خود پرسید که چرا در اکثر مواقع افراد فایلهای حجیم را برای خود ایمیل می کنند؟ Patrick Collison پرسید که چرا استفاده از کارت های اعتباری در دنیای وب تا این اندازه سخت است؟ و یا Daniel Gross روزی از خود پرسیده است که چرا باید برای انجام یک کار ساده با تلفن همراه خود، حداقل از شش نرم افزار استفاده کند؟ اما اکنون Drew Houston بنیانگذار فضای ذخیره سازی ابری معروف DropBox است و Daniel Gross که تنها 19 سال دارد، با موتور جستجوی منحصر بفرد خود تا کنون توانسته است 5 میلیون دلار درآمد کسب کند. اما در نظر داشته باشید که برای دلایل مشابه از موضوعاتی که مورد نیاز هیچ کس نیست دوری کنید. این موضوعات در ابتدا ممکن است به صورت یک فرصت به نظر برسند، اما در نهایت به بن بست خواهند رسید. اما فراموش نکنید که تنها به دنبال کسب و کارهایی که به خود شما خدمت می کنند، نباشید.
3- به دنبال ایجاد موج نباشید.
امروزه تحول عظیم در صنعت کامپیوترهای خانگی با حرکت از ترمینال های متنی به سمت PC ها باعث معروف شدن شرکت های مایکروسافت و Dell شده است و پذیرش همگانی اینترنت باعث شده است که بازار شرکت ارائه دهنده تجهیزات شبکه "سیسکو" به سرعت رشد کند. یا اخیرا حرکت ساختاری به سمت همکاری بیشتر با کاربران باعث گسترش شرکت ارائه دهنده خدمات تورهای مسافرتی Airbnb شده است. بسیاری از شرکت ها حتما ایجاد کننده موجی نبوده اند که در گسترش آنها نقش داشته است، بلکه آنها روی این موجها سوار می شوند. بنیانگذاران هم به دنبال پیدا کردن موج خود هستند، و آنهایی که زودتر از بقیه این موج را حس کنند، می توانند روی آن سوار شوند و از مزایای آن استفاده کنند.
4- تمایل به انجام هر کار دیگری داشته باشید.
بسیاری از شرکت ها حتما ایجاد کننده موجی نبوده اند بلکه آنها روی این موجها سوار می شوند. بنیانگذاران هم به دنبال پیدا کردن موج خود هستند، و آنهایی که زودتر از بقیه این موج را حس کنند، می توانند روی آن سوار شوند و از مزایای آن استفاده کنند. اگر تاریخچه بسیاری از شرکت های بزرگ را بررسی کنید، متوجه می شوید که آنها هم از بازارهای کوچک و حتی کوچک تر از تصور ما شروع به کار کرده اند!
بنیانگذاران بزرگ معمولا کارهایی را انجام می دهند که دیگران آن کارها را دیوانگی می دانند
اگر زمانی خیال کرده بودی که پیوستن به Paypal به عنوان کارمند شماره ۹ جذاب بوده -که خیلی هم جذاب بوده - و آن زمان شما آن کار را انجام نداده اید، باید بدانید که بنیانگذاران بزرگ کار دیگری به غیر از این انجام نمی دهند.آنها معمولا کارهایی را انجام می دهند که دیگران آن کارها را دیوانگی می دانند و بسیار وقت شناس هستند و همیشه به دنبال تقویت روابط خود با افراد معروف هستند. جالب است که بدانید آنها کارهای مهم خود را کور کورانه انجام می دهند، چرا که اگر بطور کامل از ریسک های آن باخبر شوند هرگز به سمت آن نخواهند رفت.
هیچ وقت توصیه jim Gallagher را در سال 1997 و هنگامی که دنبال کسب درآمد بودم را فراموش نمی کنم. او به من گفت: "بنیانگذاران بزرگ در هنگام پیش بینی ریسکها و خطرات خنگ می شوند ولی در هنگام مواجهه با آنها هوشمند عمل می کنند. اینکه آنها فعلا آماده نیستند به این معنی نیست که آنها بعدا آماده نخواهند شد." کافی است نگاهی به شرکت PayPal بیندازید تا متوجه شوید چگونه افراد بزرگی با ایده های ناب از آن خارج شده اند و کمپانی های ارزشمندی ایجاد کرده اند. شرکت هایی مثل یوتیوب، Palantir ، LinkedIn ، Yammer و Yelp
در دنیای شرکت های نوپا که اغلب نتیجه عجله کردن پاداش است، گاهی وقتها صبر و شکیبایی می تواند شما را به بنیانگذار بهتری تبدیل کند.
انتقادها،پیشنهادها و نظرات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.