پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۱، ۰۸:۲۰ ق.ظ

چرا گراف جستجوی فیسبوک اهمیت دارد؟

بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از 1 میلیارد کاربر در حال تغییرات اساسی است. داده های بسیاری در فیسبوک ذخیره شده اند و این داده ها در کنار اطلاعات افراد، مکان ها، تصاویر و ... سبب شده است که فیسبوک برای این حجم عظیم از اطلاعات یک موتور جستجوی شخصی طراحی کند. اما این تمام ماجرا نیست. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در ساده ترین حالت، گراف جستجوی نوپای فیسبوک یک موتور جستجوی سازمان یافته برای پیدا کردن افراد، مکان ها، تصاویر و علایق در فیسبوک می باشد. اما نتایج استفاده از آن در وب و آینده وب کم کم در حال آشکار شدن است و ما تازه در ابتدای راه هستیم.

گراف جستجو یک الگوی جدید در جستجو می باشد که می تواند غول های مدرن جستجو را وادار به عقب نشینی کند. همچنین این ابزار یک وسیله جدید برای کشف کردن می باشد. در نهایت گراف جستجو یک بخش هوشمند، اصلی و بنیادین در آینده فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی خواهد بود.

حتما می پرسید چرا گراف جستجوی فیسبوک تا این اندازه اهمیت دارد؟ 4 دلیل اصلی وجود دارد که در ادامه در مورد آن ها خواهید خواند.

1- گراف جستجو رفتار آنلاین کاربران را تغییر می دهد

در سال 2012 میلادی فیسبوک در ایالات متحده به عنوان پر بیننده ترین وب سایت شناخته شد و کاربران کامپیوترهای شخصی به میزان 17 درصد از وقت خود را در فیسبوک آنلاین بودند. به طور خلاصه دنیای وب امروزی با آنچه Larry Page و Sergey Brin در سال 1995 شاخص گذاری کردند، بسیار متفاوت می باشد و چرایی و چگونگی آن در پشت فرمول جستجو ها تغییر کرده است.

فیسبوک ممکن است که به دنبال جستجوی سنتی وب نرود، چرا که نیازی هم به آن ندارد! این شبکه اجتماعی اطلاعات بیش از 1 تریلیون ارتباط را درون خود دارد. داده هایی که ارتباطات و علایق ما را پوشش می دهد، داده هایی که بیانگر داستان زندگی ما هستند.

فیسبوک تبدیل به مرکز جهان شده است و برای روابط ما، تصاویر ما، خاطره های ما و زندگی ما خانه ای تهیه کرده است و نحوه جستجوی اطلاعات ما را تغییر داده است. جستجو هایی مثل :

دوستان من به چه آهنگ هایی گوش می دهند؟ در کجا غذا می خورند؟ در جشن تولد Sharon چه تصاویری گرفتند؟ در شرکتی که قرار است کار کنم، کسی را می شناسم؟ قصد مسافرت دارم، آیا کسی را می شناسم که در سانفرانسیسکو زندگی می کند؟ شخصیت واقعی کسی که با وی قصد دوستی دارم، چگونه است؟ اکنون فیسبوک پاسخ این پرسش ها را بهتر از گوگل می داند!

2- گراف جستجو یک روش بهتر برای جستجو در فیسبوک می باشد.

گراف جستجو یک دلیل کاملا جدید برای استفاده از فیسبوک به وجود می آورد: کشف کردن! کشف کردن ممکن است چرا که نوار آبی رنگ بزرگ که در بالای هر صفحه وجود دارد، به عنوان یک روش جدید برای جستجو در فیسبوک به کار می رود.

هدایتگر قدیمی و رسمی فیسبوک در سمت چپ نوار کناری پیکربندی شده است که شامل بخش علایق کاربر می باشد و با یک کلیک می توانید به اپلیکیشن ها و پیج های فیسبوک دسترسی داشته باشید. فیسبوک به تنهایی یک وب بسیار بزرگ اما کوچک می باشد که داده های بسیاری را در خود جای داده است. نوار کناری که در سمت چپ قرار دارد، ممکن است در نگاه اول حس هرج و مرج را منتقل کند. با این که این نوار یک سیستم سازماندهی است، اما "بسیار بد" طراحی شده است.

گراف جستجو عملا نیاز به این نوار کناری را برطرف می کند و یک راه کاملا جدید برای جستجو در فیسبوک ارائه می دهد. نوار جدید به عنوان یک دروازه برای افراد، مکان ها و دیگر چیزهایی است که در فیسبوک قرار دارد. این روش، ساده تر، بصری تر و بدون مرز تر است.

 

3- گراف جستجو قبل از "تلفن همراه فیسبوک" ارائه شده است

 در حال حاضر تلفن همراه فیسبوک مانند افسانه های محلی به نظر می رسد، اما باید وجود داشته باشد و تنها حاصل تخیلات نیست. این تلفن همراه از سیستم عامل مخصوص فیسبوک استفاده خواهد کرد. سوال اینجاست که اگر چنین سیستم عاملی وجود دارد، چگونه کار می کند و چه چیزی آن را آنقدر خاص می کند؟ من معتقدم که جواب هر دوی این سوالات را باید در گراف جستجو پیدا کنیم.

اگر فیسبوک در حال طراحی و ساخت یک سیستم عامل مخصوص تلفن های همراه می باشد، باید از گراف جستجو به عنوان یک نقطه قوت برای یافتن پاسخ هایی بدون انتها از افراد، تصاویر، دوستان، اپلیکیشن ها، مکان ها و ... استفاده کند. گراف جستجو چیزی شبیه به Google Now یا Siri می باشد، اما از دستورات صوتی پشتیبانی نمی کند.

4- ما در اجتماع زندگی می کنیم

چاره آن این است، حفظ حریم خصوصی. نسل بعدی کاربران شبکه های اجتماعی در مورد رفع نیازهای خود مراقبت بیشتری خواهند کرد. گراف جستجو تحقق آینده ای است که نگرانی های در مورد حریم خصوصی با وجود رضایت آنلاین بر دیگر موارد پیروز خواهد شد.

مطمئنا گراف جستجو دارای عناصر ترسناکی است، اما بازتابی از زمان حال می باشد. اما فعلا برای مشخص شدن پاسخ بسیاری از سوالات باید منتظر ماند.

انتقادها،پیشنهادها و نظرات خود را با ما در  بخش نظرات در میان بگذارید.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی