پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۲۷ ق.ظ

مقدمه و معرفی کنترل دکمه فرمان Button

asp.net

مقدمه :

یکی از کنترل های مهم و پر کاردبرد در تمام محیط های برنامه نویسی و از جمله در محیط ASP.Net کنترل دکمه فرمان Button Control می باشد . از دکمه فرمان Button در ASP.Net برای ارسال یک صفحه به سرور ( در اصلاح Postback کردن آن ) و اجرای دستورات و توابع طراحی شده برای رویداد کلیک کنترل استفاده می شود .
هنگامی که کاربر بر روی کنترل دکمه فرمان Button کلیک کند ، صفحه مورد نظر به سرور ارسال شده و در واقع Postback می شود . در این زمان دستورات و توابع تعریف شده در رویداد Click دکمه فرمان Button و رویداد Page Load ( فراخوانی صفحه ) اجرا شده و نتایج به خود صفحه و یا صفحه دیگری ارسال می شود .
شکل کلی تعریف و نمایش دکمه فرمان Button در صفحه های ASP.Net به صورت زیر است :

Syntax < asp:Button ID="Button1" runat="server" Text="Button" / >

نحوه قرار دادن یک کنترل Button بر روی صفحه ASP.Net :

  1. ابتدا یک صفحه ASP.Net در محیط Visual Studio ایجاد کرده و یا صفحه از قبل طراحی شده خود را باز کنید .
  2. از منوی Toolbox و از قسمت کنترل های Standard یک کنترل Button را کشیده و روی صفحه قرار دهید .
  3. همجنین می توانید به صورت مستقیم در فسمت کدنویسی Source صفحه کد مربوط به کنترل را تایپ نمایید .

انواع کنترل های Button در ASP.Net :

ASP.Net شامل 3 نوع کنترل دکمه فرمان Button می باشد که هر کدام دارای ظاهر و عملکرد متفاوتی با یکدیگر هستند :

نوع کنترل نمایش شرح
کنترل Button حالت استاندارد کنترل دکمه فرمان Button می باشد . این کنترل به صورت یک تگ < Input > توسط سرور ASP.Net به مرورگر ارسال می شود
< asp:Button ID="Button2" runat="server" Text="Button" />
کنترل LinkButton LinkButton در این حالت کنترل دکمه فرمان Button به صورت یک لینک در صفحه نمایش داده می شود که در هنگام کلیک کاربر بر روی آن ، صفحه را Postback می کند .
< asp:LinkButton   ID = " LinkButton2 "   runat="server"   >   LinkButton < /  asp:LinkButton >
کنترل ImageButton در این حالت کنترل می تواند به صورت یک تصویر گرافیکی استفاده شود و یا یک تصویر گرافیکی را به آن اضافه کنید . مثلا به وسیله آن می توانید یک دکمه Cancel طراحی کنید که یک علامت ضربدر در کنار عنوان کنترل قرار بگیرد .
< asp : ImageButton   ID="ImageButton2"   runat="server"   ImageUrl="~/Pic/001_25.gif"   /   >

در ادامه به معرفی و کاربرد هر یک از انواع این کنترل خواهیم پرداخت .
مهمترین نمونه استفاده از کنترل دکمه فرمان Button ، قرار دادن آن در فرم های ورود اطلاعات است که کاربر می تواند پس از وارد نمودن کلیه اطلاعات لازم ، برای ارسال آنها به سرور ، روی دکمه فرمان کلیک نماید . در این حالت در اصطلاح می گویند صفحه Submit شده است .


کنترل دکمه فرمان Button و اعتبار سنجی اطلاعات در فرم های وب :

چنانچه بر روی صفحه ، کنترل های اعتبار سنج داده وجود داشته باشد ، کلیک کردن بر روی کنترل دکمه فرمان Button باعث می شود تا ابتدا کنترل های اعتبار سنج ، عملیات چک کردن صحت اطلاعات وارد شده را انجام داده و در صورت درست بودن آنها ، صفحه را به سرور ارسال نمایند .
چنانجه اطلاعات وارد شده صحیح نبوده و هر یک از کنترل های اعتبار سنج error بدهند ، صفحه به سرور ارسال نشده و پیام های لازم به کاربر برای اصلاح اطلاعات و ارسال مجدد آنها نمایش داده می شود .
در جدول به صورت مختصر به 2 خاصیت کنترل دکمه فرمان Button اشاره می کنیم که به شما امکان می دهد بتوانید تنظیمات مربوط به چک کردن اطلاعات موجود در را توسط این کنترل انجام دهید :

خاصیت شرح
Cause Validation این خاصیت تعیین می کند که آیا هنگام کلیک بر روی کنترل دکمه فرمان Button و Postback شدن صفحه ، عملیات چک کردن اطلاعات فرم های موجود در صفحه انجام شود یا خیر . حالت پیش فرض این خاصیت روی مقدار True تنظیم شده و در این حالت عملیات کنترل اطلاعات انجام خواهد شد . در صورت تعیین مقدار False ، صفحه بدون کنترل اطلاعات فرم ها به سرور ارسال خواهد شد .
ValidationGruop این خاصیت گروه کنترل های اعتبار سنج داده ایی که باید در هنگام Postback شدن صفحه ، عملیات کنترل اطلاعات را انجام دهند را تعیین می کند . شما می توانید تعیین کنید تا فقط دسته خاصی از اطلاعات توسط کنترل های اعتبار سنج مربوط به آنها چک شوند . در صورت عدم تعیین گروه کنترل خاصی ، تمام کنترل های موجود در صفحه فراخوانی خواهند شد .

انواع حالت های Postback شدن صفحه :

در بخش قبل اشاره کردیم که هنگام کلیک کردن بر روی کنترل دکمه فرمان Button صفحه به سرور ارسال می شود . در حالت پیش فرض صفحه پس از Postback شدن به خودش بر می گردد . در این حالت چنانچه دستورات و یا توابع خاصی در رویداد کلیک کنترل دکمه فرمان Button و یا رویداد Page Load صفحه تعریف شده باشد ، اجرا خواهند شد . اما می توان در صورت نیاز ترتیبی اتخاذ کرد تا صفحه پس از Postback شدن به صفحه دیگری برود . در ادامه به آموزش این روش خواهیم پرداخت .


مدیریت رویداد های Client-Side برای کنترل دکمه فرمان Button :

کنترل کنترل دکمه فرمان Button می تواند رویدادهای Server-Side و یا Client-Side را اجرا نماید . رویدادهای Client-Side پس از ارسال صفحه و Postback شدن آن اجرا خواهند شد . اما رویدادهای Server-Side قبل از ارسال صفحه به سرور و توسط مرورگر کامپیوتر کاربر اجرا خواهند شد . یکی از پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی Client-Side برای رویدادهای Client-Side زبان Java Script می باشد . با اضافه کردن رویدادهای Client-Side به کنترل دکمه فرمان Button ، می توان قبل از ارسال اطلاعات به سرور و Postback شدن صفحه ، پیام های هشدار ، اطلاعات تکمیلی و یا دریافت تاییدیه از کاربر را نمایش داد ، تا پس از تایید موارد فوق ، اطلاعات به سرور ارسال شوند . در ادامه به آموزش این روش نیز خواهیم پرداخت .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی