پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۴۴ ق.ظ

مرور کلی بر صفحات و ساختار دستوری ASP.Net

asp.net

مرور کلی بر صفحات ASP.Net

از صفحات ASP.Net به عنوان رابط کاربری و خروجی ارائه شده به کاربر در برنامه نویسی NET. استفاده می شود . صفحات ASP.Net اطلاعات صفحات وب را در هر مرورگر یا برنامه کلاینت ساید ( سمت مشتری ) به کاربر ارائه می دهند .
برخی از ویژگی ها و مطالب مهم درباره صفحات ASP.Net عبارتند از :

  1. سرور ASP.Net دارای یک ماشین مجازی است که کدهای ASP.Net را به کدهای HTML و اسکریپت تبدیل کرده و سپس به کامپیوتر کاربر ارسال می کند .
  2. صفحات ASP.Net برای نمایش در هر نوع مرورگر و یا وسیله ای مثل کامپیوتر ، نت بوک و یا موبایل ها سازگاری دارند . موتور پردازشگر صفحات ASP.Net کد مناسب و سازگار با هر نوع مرورگری را با توجه به ویژگی های آن تولید می کند .
  3. صفحات ASP.Net با هر زبان برنامه نویسی که توسط موتور پردازشگر NET. یا CLR ( Commen Language Runtime ) پشتیانی می شود مثل VB یا #C سازگاری دارند .
  4. این صفحات بر پایه چارچوب NET. ساخته شده اند و به همین دلیل تمامی ویژگی ها و محسنات آن را مثل محیط مدیریت و برنامه نویسی ، امنیت داده ای و کلاس بندی را شامل می شوند .
  5. صفحات ASP.Net بسیار انعطاف پذیر و قابل گسترش هستند . زیرا شما می توانید کنترل هایی که خود ساخته اید و یا از سایر منابع تامین کرده اید را به این صفحات اضافه نمایید .

اجزای صفحات ASP.Net :

در صفحات ASP.Net رابط کاربری و برنامه نویسی به 2 قسمت تقسیم شده است : اجزای تصویری و کدهای برنامه نویسی . اگر قبلا با ابزارهای مثل VB یا ++C کار کرده باشید ، متوجه تفاوت بخش اجزای تصویری یک پروژه و قسمت کد برنامه که با آن در ارتباط است ، می شوید .
بخش اجزای تصویری صفحه از کدهای استاتیک HTML و کنترل های ASP.Net مورد نظر طراح تشکیل شده است . در واقع صفحات ASP.Net به عنوان یک نگهدارنده و منبع برای نگهداری کدهای استاتیک HTML و کنترل های ASP.Net که طراح می خواهد در صفحه قرار دهد ، به کار می روند .

قسمت کد صفحه از کدهای برنامه نویسی تشکیل شده است که طراح صفحه برای کار با صفحه و انجام امور برنامه نویسی در آن قرار داده است . کدهای برنامه نویسی ASP.Net را می توانید در درون خود فایل صفحه در بلوک های اسکریپتی قرار داده و یا اینکه در یک فایل جداگانه قرار دهید . اگر کدها را در یک فایل جداگانه قرار دهید به آن فایل ، فایل کد پشت صحنه ( Code Behind ) می گویند . این کدها می تواند به زبان های VB یا #C نوشته شوند .
برای اجرا و نمایش سایت ASP.Net خود بر روی اینترنت ، بایستی فایل های ASP.Net و در صورت داشتن فایل های کد آنها را به یک سرور ASP.Net آپلود کنید . سپس هر صفحه هر بار که از سوی یک کاربر درخواست می شود ، توسط موتور پردازشگر ASP.Net سرور کامپایل شده و به مرورگر وی ارسال می شود .

مرور ساختاری ASP.Net :

صفحات ASP.Net به روشی مشابه صفحات استاتیک HTML ساخته می شوند ( صفحاتی که کدهای قابل اجرا بر روی سرور ندارند ) ، اما دارای المنت ها و اجزای اضافه ای هستند که باعث می شوند تا سرور سایت در هنگام اجرا آنها را شناسایی کرده و به زبان ASP.Net کامپایل و اجرا کند .
مهمترین اجزایی که بین یک صفحه ASP.Net و یک صفحه HTML متفاوت هستند ، عبارتند از :

  1. پسوند فایل های aspx ، ASP.Net است ، برخلاف HTML که htm یا html هستند . این پسوند باعث می شود تا صفحه به زبان ASP.Net پردازش شود .
  2. یک المنت اصافه Page @ یا المنت هایی از این دست ، بسته به نوع صفحه ای که در حال طراحی هستید در ابتدای صفحات ASP.Net قرار دارد .
  3. تگ < form > که به صورت صحیح برای زبان ASP.Net نوشته شده باشد . استفاده از تگ < form > در صفحات ASP.Net هنگامی که یک کنترل سرور ASP.Net در آن باشد ، اجباری است .
  4. کنترل های سرور زبان ASP.Net که در HTML وجود ندارند .
  5. کدهای برنامه نویسی در صورتی که کدهای خود را درون صفحه ASP.Net و نه در یک فایل جداگانه قرار داده باشید .

در بخش های بعدی به تشریح هر یک از این المنت ها خواهیم پرداخت .

شما می توانید پسوند هر فایل html را به aspx تغییر دهید . در این صورت صفحه به عنوان یک صفحه ASP.Net پردازش و اجرا خواهد شد . به هر حال ، اگر صفحه شما دارای کدی نیست که بخواهد در سرور ASP.Net پردازش شود ، تبدیل آن به یک صفحه ASP.Net فقط بار اضافی به سرور تحمیل کرده و روند اجرای صفحه را کند تر می کند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی