پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۰۲ ق.ظ

شرکت شما به کدام توانمندی های دیجیتالی نیاز دارد؟

توانمندیهای نرم افزاری

راهکارهایی برای مدیران «آی تی»

اساسی ترین الزامات فن آوری برای ایجاد دگرگونی های دیجیتالی، فقط بر عهده بخش IT شرکت شما نیست.

تحقیقات جدید نشان می دهند که دگرگونی های دیجیتالی، شرکت ها را به استفاده از مجموعه ای مرکزی متشکل از توانمندی های دیجیتالی چهار بخشی ملزم می کند: سیستم عامل دیجیتالی واحد و یکپارچه، ارائه راه حل، توانمندی های تجزیه و تحلیل و ادغام کسب وکار و فناوری اطلاعات.

در محیط کسب وکار امروزی، توانمندی های دیجیتالی، عنصر بنیادین در شرکت هایی است که می توانند تجربه مشتری، فرآیندهای عملیاتی و مدل های کسب وکار را تغییر شکل بدهند.

اگر چه بخش مدیریت تکنولوژی اطلاعات موجود در بسیاری از شرکت ها، دارای مهارت لازم برای رهبری برخی از ابتکارات دیجیتالی هستند، اما اکثر شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که باید مهارت های اضافی هم کسب کنند یا واحدهای جداگانه ای را برای هماهنگی دگرگونی های دیجیتالی ایجاد کنند. در واقع ۷۷ درصد از مدیرانی که با آنها مصاحبه کرده ایم، شکاف مهارت ها را به عنوان مانعی برای اجرای دگرگونی های دیجیتالی عنوان کرده اند. لازم است مهارت ها از IT محض فراتر بروند تا بتوانند فن آوری های خاص را همانند رسانه های اجتماعی و برنامه های کاربردی تلفن همراه، به عنوان مهارت های تحلیلی برای کسب ارزش از داده های بزرگ را دربربگیرند.

در مصاحبه های متعددی که با ۱۵۷ تن از مدیران ۵۰ شرکت بزرگ انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اساسی ترین نیازمندی برای تحول و دگرگونی های دیجیتالی، تنها مهارت های خاص یا فن آوری های خاص نیست، بلکه مجموعه ای اصلی متشکل از چهار نیازمندی دیجیتالی که در بالا ذکر شد، مورد نیاز است. این چهار قابلیت، جنبه های مختلفی از تکنولوژی هستند، اما معمولا همه آنها در بخش IT جای نمی گیرند:

۱) سیستم عامل دیجیتالی واحد و یکپارچه

اساسی ترین تقویت کننده ها یا بازدارنده های تکنولوژی تحول و تبدیل، سیستم عامل دیجیتالی است که از داده ها و فرآیندهای یکپارچه مناسب تشکیل شده است. در گذشته بسیاری از شرکت های بزرگ و موفق، کارهای خود را از طریق مخازن اطلاعاتی کوچکی انجام می دادند که هر یک دارای سیستم، داده های تعریف شده و فرآیندهای کسب وکار مختص به خود بودند. داشتن یک دیدگاه مشترک نسبت به مشتریان یا محصولات می تواند بسیار دشوار باشد، اما بدون داشتن یک نظر و دیدگاه مشترک، رویکردهای پیشرفته برای تعامل با مشتری یا بهینه سازی فرآیند نمی تواند رخ دهد.

متاسفانه، بسیاری از مدیران عامل شرکت ها به دلیل وجود مشکلات ناشی از سیستم های ناکارآمد توسط مدیران میانی مورد سرزنش قرار می گیرند. پنجاه درصد از مصاحبه شوندگان ما فناوری اطلاعات ناکارآمد را به عنوان یک چالش اصلی ذکر کرده اند.

سختی و دشواری اجرای عملیات بدون وجود چنین سیستم عامل دیجیتالی، زمانی بیشتر می شود و بیشتر نمود پیدا می کند که شرکت ها درگیر عملیات چند جانبه می شوند. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها نمی توانند فعالیت مشتریان در فروشگاه ها یا شعب بانکی را به فعالیت خود از طریق وب سایت یا دستگاه های تلفن همراه لینک کنند و ارتباط دهند. یکی از کارکنان اجرایی یک شرکت به نمایندگی از سایر کارکنان گفته بود: «یکپارچه سازی داده ها، بزرگ ترین چالش ما در راه اندازی خدمات دیجیتالی است.»

یکی از دلایل این موضوع این است که اغلب شرکت های مبتنی بر وب در مقایسه با شرکت های سنتی با سهولت بیشتری قادر به کسب مزایا و همچنین سودآوری بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل هستند و عمده دلیل آن این است که شرکت های مبتنی بر وب، دارای داده ها و فرآیندهای یکپارچه هستند. برای بسیاری از شرکت های سنتی، اولین قدم آماده سازی برای دگرگونی های دیجیتالی، سرمایه گذاری در یکپارچه سازی داده ها و فرآیندها در سراسر شرکت است. در این راستا، شرکت هایی که در حال حاضر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را اجرا می کنند، یک گام جلوتر از دیگران هستند.

همچنین سیستم عامل یکپارچه می تواند به مدیریت تمرکز زدایی در جهانی شدن کمک کند. به عنوان مثال، در یک شرکت خدماتی از ویژگی های سیستم عامل های متمرکز می توان برای نقل و انتقال اطلاعاتی که برای یک موضوع خاص متناسب سازی شده و نمی تواند از تکنولوژی پشتیبانی کند، استفاده کرد.

بسترهای نرم افزاری رایج و معمول یک شرکت رسانه ای به سازمان این امکان را می دهد تا مفاهیم و محتوا را در سطح جهانی به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، فیلم ویدئویی یک مسابقه فوتبال در آفریقا، بلافاصله می تواند مجددا در جنوب آمریکا مورد استفاده قرار گیرد و مصاحبه های مشهور در اسپانیا می تواند به راحتی در سایر بازارها و در فرمت های دیگر منتشر شود.

۲) ارائه راه حل

شرکت ها همچنین به توانایی تغییر فرآیندهای خود یا ساخت روش های جدید روی داده ها و سیستم عامل، نیاز دارند. این ارائه راه حل مستلزم روش های موثر و مهارت های قوی است. اکثر بخش های IT دارای روش های توسعه و پیشرفت در محل خود هستند؛ اگرچه این روش ها اغلب برای الزامات با طراحی های مناسب و فناوری و تکنولوژی های به بلوغ رسیده (و نه برای تکنولوژی ها و شیوه های در حال ظهور) آماده و مهیا شده اند.

به عنوان مثال، تلفن همراه و رسانه های اجتماعی، اغلب به روش های تکرار شونده برای یادگیری در مورد آنچه در بازار یا در محل کار اتفاق می افتد، نیاز دارند. همچنین، چنین ابتکاراتی از گونه ای از تکنولوژی استفاده می کنند که ممکن است به طور معمول در دسترس شرکت نباشد. فعالیت های تجزیه و تحلیلی اغلب به دانش و حالت خاصی نیاز دارند که توسعه دهندگان معمولی IT حائز این شرایط نیستند.

برخی از بخش های IT، واحدهای ویژه ای را برای ایجاد مهارت ها و روش های فناوری در حال ظهور به کار گرفته اند. سایر بخش ها، دارای واحدهای نوآوری هستند تا بتوانند شناسایی کنند که فن آوری ها و شیوه های جدید چگونه می توانند کسب وکار را تغییر دهند. بسیاری از افراد هنوز برای کمک گرفتن، به خارج از سازمان چشم دوخته اند. ۷۸ درصد از شرکت هایی که ما با آنها مصاحبه کرده ایم، فروشندگان را برای رسیدگی به پروژه های بزرگ و یا پروژه هایی که به فن آوری های پیشرفته نیاز دارند، استخدام می کنند.

مشارکت فروشندگان متخصص در این حوزه می تواند بسیار موثر باشد، اما برخی از مدیران اجرایی در مورد اتکای بیش از حد به فروشندگان ابراز نگرانی کرده اند. به گفته یکی از مدیران اجرایی شرکت خدمات پذیرایی و تشریفات، دانش فن آوری های کلیدی در حال ظهور که در بین فروشندگان خارجی توزیع شده است، فرآیند یکپارچگی و ادغام را دشوار کرده است. بسیاری از مدیران، از وجود شکاف های دانشی که پس از به پایان رسیدن رابطه فروشندگی وجود دارد، ابراز نگرانی کرده اند.

۳) توانمندی ها و قابلیت های تجزیه و تحلیل

در تحقیق ما، مدیریت اطلاعات و تجزیه و تحلیل ها به عنوان اهداف اصلی مدیران در کلیه صنایع برجسته و شناخته شده است. چندین شرکت نیز نظری مشابه یکی از مدیران اجرایی داشتند که گفته بود «اکنون زمان برداشت داده ها و تبدیل کردن آن به بینش است.» ترکیب داده های یکپارچه با ابزارهای قدرتمند تجزیه و تحلیل، به عنوان راهی برای به دست آوردن مزیت استراتژیک رقبا دیده می شود.

شرکت ها در سطوح مختلف و به تناسب نیازمندی، درگیر تجزیه و تحلیل هستند. بعضی از آنها، از تجزیه و تحلیل داده ها برای استفاده بهتر از داده های در دسترس و موجود در سیستم های مبادلاتی استفاده می کنند. این گونه شرکت ها تصمیم های بسیار آگاهانه تر و بهتری را اتخاذ می کنند و به تغییرات عملیاتشان، واکنش سریع تری نشان می دهند.

شرکت هایی که دارای داده های یکپارچه هستند، می توانند استراتژی های تجزیه و تحلیل بسیار قدرتمندتری را به کار گیرند. یک شرکت بیمه قادر است فروش ها را پیش بینی کند و به فروشندگان در مورد محصولات هدف یعنی محصولاتی که احتمال دارد فقط نوع خاصی از مشتریان آن را خریداری کنند و همچنین اجتناب از محصولاتی که مشتری احتمالا هرگز خریداری نمی کند، کمک کند. یک شرکت خدمات تشریفات و پذیرایی و همچنین یک شرکت ارائه خدمات غذایی از تجزیه و تحلیل ها جهت تقویت هدف گذاری ها و همچنین هدایت تجارب قیمت گذاری استفاده می کند. یک شرکت رسانه ای از تجزیه و تحلیل های مبتنی بر وب برای فراهم کردن شاخص های کلیدی عملکرد مبتنی بر زمان برای استفاده مشتریان، بهره برداری می کند. آنها در واقع این کار را به منظور نشان دادن ارزش افزوده محصولات شرکت انجام می دهند. بسیاری از شرکت های بیمه ای از تجزیه و تحلیل ها جهت شکل دهی سیاست ها، امکان قیمت گذاری بهتر و تغییر شکل دادن ریسک پرتفوی اوراق بهادار شرکت ها استفاده می کنند.

با این حال، مدیران به این نکته نیز اشاره می کنند که استقرار قابلیت تجزیه و تحلیل، کاری مشکل و سخت بوده و علاوه بر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، به مهارت و تغییر فرهنگی نیز نیاز دارد.

۴) ادغام کسب وکار و یکپارچگی فناوری اطلاعات

دگرگونی ها و تغییر و تحولات دیجیتالی، بیشتر از سایر تغییرات کسب وکار، به یکپارچه سازی قوی بین تکنولوژی و مدیران کسب وکار نیاز دارد. شرکت هایی که در سوابق کاری خود، از فناوری اطلاعات استفاده کرده اند و همچنین دارای روابط خوبی در کسب وکار بوده اند، امتیاز بیشتری برای انجام دگرگونی های دیجیتالی دارند. اغلب این شرکت ها نسبت به شرکت هایی که از فناوری اطلاعات به خوبی استفاده نکرده اند، مشکلات ساده تری دارند.

در مقابل، شرکت هایی که دارای یک ساختار فناوری اطلاعات مناسب و همچنین روابط کاری خوب هستند، در موقعیت بهتری برای آغاز دگرگونی های دیجیتالی هستند. همان طور که یکی از مدیران اجرایی یک بانک عنوان کرده: «در طول پنج سال اخیر، فناوری اطلاعات رابطه بسیار نزدیک تری را با کسب وکار پیدا کرده است. فناوری اطلاعات برای حصول موفقیت بسیار مهم است؛ چون بسیاری از تحولات مهم در کسب وکار ما توسط تکنولوژی مهیا شده است.»

مدیران IT می توانند با اعتماد و درک مشترک، به مدیران کسب وکار در جهت نیل به اهداف خود کمک کنند و مدیران کسب وکار به پیشنهاد آنها که ممکن است مملو از خلاقیت و نوآوری باشد، گوش فرا دهند. زمانی که روابط قوی بین این دو گروه وجود داشته باشد، مدیران هر دو طرف برای ایجاد مکانیسم های جدید نظارت یا واحدهای دیجیتالی، بدون احساس خطر آماده بوده و از خود انعطاف لازم را نشان می دهند.

مترجم: روناک طه زاده

روزنامه دنیای اقتصاد ( www.donya e eqtesad.com )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی