پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۱۸ ق.ظ

شبکه های اجتماعی تخصصی

شبکه های اجتماعی تخصصی

کاربرد شبکه های اجتماعی برای حرفه ای ها

نخستین گام ها برای ایجاد اینترنت از سوی دانشمندانی برداشته شد که شبکه ای برای انتقال فایل بین بخش های مختلف یک دانشگاه و نیز بین دانشگاه های مختلف را راه اندازی کردند. در حقیقت می توان گفت که هدف از راه اندازی این شبکه، ارتباط بهتر میان پژوهشگران در مناطق مختلف بود.

با شکل گیری اینترنت، مفهوم ارتباط دچار تحول شد، این بار دامنه این تحول فقط به محققان و استادان دانشگاه محدود نمی شد، بلکه همه افرادی را که به آن دسترسی داشتند شامل می شد. دیگر لازم نبود برای اطلاع از دوستی که در آن سوی جهان زندگی می کند هفته ها منتظر نامه بمانیم یا این که هزینه زیاد تلفن زدن به او را تقبل کنیم. ایمیل و چت صوتی و تصویری امکان ارتباطی زنده تر، طولانی مدت و صد البته بسیار ارزان تر را پدید آوردند.

اما در چند سال اخیر، پدیده ای در اینترنت به وجود آمد که همه ارتباطات اینترنتی را یک بار دیگر دگرگون ساخت و این پدیده چیزی نبود جز شبکه های اجتماعی. شبکه های اجتماعی را می توان مجموعه ای از همه شیوه های ارتباطی نظیر ایمیل، چت تصویری و صوتی و نیز قابلیت های جدید دیگر دانست. در واقع بسیاری از شبکه های اجتماعی معروف، بسته ای از قابلیت های مختلف ارتباطی را در خود جای داده اند.

البته شبکه های اجتماعی درست همانند هر چیز دیگر ساخته دست بشر، مشکلاتی را نیز به دنبال دارد که باید آنها را مدنظر قرار داد. یکی از ایرادهایی که نسبت به شبکه های اجتماعی مطرح می شود، اتلاف وقت است. چه بسیارند کسانی که ساعت ها از وقت خود را در شبکه ها می گذرانند بدون این که بهره آنچنانی از زمان خود ببرند. شاید اصلی ترین دلیل این اتلاف وقت را باید در نبود هدف مشخص از حضور در شبکه های اجتماعی دانست. به همین دلیل شاید بتوان گفت با تخصصی تر کردن شبکه های اجتماعی بتوان از این شیوه ارتباطی استفاده بیشتری کرد.

شبکه های اجتماعی تخصصی

امروزه شبکه های اجتماعی فراوانی وجود دارد که به طور مشخص برای دسته ای مشخص از افراد مناسب است. برای نمونه شبکه اجتماعی پزشکی مکانی برای تبادل اطلاعات بین متخصصان رشته های مختلف پزشکی است. شبکه های اجتماعی گردشگری نیز مکان خوبی برای اطلاع یافتن از مکان های دیدنی در سراسر دنیا و از آن مهم تر ارتباط با علاقه مندان سفر خواهد بود.

البته دامنه مزایای شبکه های اجتماعی تخصصی فقط به این موارد محدود نمی شود. این شبکه ها می تواند برای صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان محصولات و ارائه کننده خدمات گوناگون نیز بسیار سودمند باشد. در شبکه های اجتماعی عمومی طیف گسترده ای از کاربران با گرایش ها و سلیقه های گوناگون حضور دارند، همگونی کاربران در شبکه های اجتماعی تخصصی سبب می شود تبلیغات به شکلی بسیار موثرتر و کارآمدتر صورت گیرد.

با این که تا چندی پیش بسیاری بر تبلیغ در شبکه های اجتماعی تاکید داشتند، اما تجربه بسیاری از کسب و کارهای کوچک نشان داده چنین رویکردی چندان هم ثمربخش نیست و به همین دلیل خیلی از آنها به معرفی محصولات و خدمات خود در شبکه های اجتماعی تخصصی روی آورده اند.

شبکه اجتماعی تخصصی سفر

سایت couchsurfing یکی از مشهورترین وبسایت ها برای علاقه مندان به گردش و سفر است. کاربران پس از عضویت در این وبسایت می توانند نوشته ها، عکس ها و فیلم هایی را که در سفرهای خود تهیه کرده اند در آن منتشر کرده یا به معرفی شهر خود بپردازند.

یکی دیگر از قابلیت های این وبسایت، اعلام آمادگی برای میزبانی گردشگران است. امروزه «ارزان سفرکردن» مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر دنیا قرار گرفته است. از آنجا که تهیه مکان اقامت یکی از اصلی ترین خرج های مسافرت است، کافی است دوستی در مقصد مورد نظر داشته باشیم تا به این ترتیب از زحمت تهیه مکان و پرداخت هزینه آن خلاص شویم. این وبسایت امکان یافتن یک میزبان در سراسر دنیا را برای کاربران خود فراهم می کند. همچنین می توانیم از کمک کاربران بومی مقصد سفر خود برای آشنایی با جاذبه های گردشگری منطقه استفاده کنیم.

شبکه اجتماعی آشپزی

سایت BakeSpace که سال ۲۰۰۶ پایه گذاری شد، نخستین شبکه اجتماعی ویژه آشپزی و غذاست. با عضویت در این سایت می توانید دستور پخت مورد علاقه یا ابداعی خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و نظر دیگران را در مورد آن بدانید. همچنین می توانید از نوشته ها و عکس های دیگران هم برای آشپزی استفاده کنید.

در این سایت آشپزهای حرفه ای هم هستند که نکات ریز و مهم آشپزی را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند. با عضویت در این سایت نه فقط با انبوهی از عاشقان آشپزی و شیرینی پزی آشنا می شوید، بلکه می توانید چیزهای زیادی را هم از آنها یاد بگیرید.

شبکه اجتماعی بافندگی

یکی از سرگرمی های رایج خانم ها (البته شاید در گذشته ها!) کاموابافی بود. جالب اینجاست که برای این کار هم شبکه اجتماعی تخصصی ایجاد شده است. سایت ravelry فرصتی را در اختیار علاقه مندان کاموابافی قرار می دهد تا بتوانند تصاویر بافته های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، با دیگران به تبادل اطلاعات بپردازند و خلاصه از این سرگرمی خود بیشتر لذت ببرند.

شبکه اجتماعی گیمرها

برای شیفتگان بازی های رایانه ای هم شبکه های اجتماعی تخصصی زیادی وجود دارد. یکی از معروف ترین این شبکه ها،Raptr نام دارد. این وبسایت سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد. در این شبکه اجتماعی گیمرها از سراسر جهان در سطوح مختلف اعم از تازه کار تا حرفه ای تجربیات خود در مورد بازی های مختلف را مبادله می کنند.

صالح سیمری فر

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی