پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۱۶ ق.ظ

سیستم عامل متن باز برای ابزارهای همراه

سیستم عامل متن باز برای ابزارهای همراه

چرا خالق اوبونتو هنوز در یک طرح متن باز غیرانتفاعی سرمایه گذاری می کند؟

وقتی مارک شاتل ورث حدود ده سال پیش کنونیکال را افتتاح کرد، به کارکنانش قول داد که تا دو سال می توانند روی او حساب کنند و از آن پس خودشان باید مخارجشان را تامین کنند. او در واقع می خواست آنها با خیال راحت روی سیستم عامل جدید اوبونتو متمرکز شوند. اکنون ده سال از آن تاریخ می گذرد و کنونیکال همچنان غیرانتفاعی باقی مانده است. شاتل ورث سرمایه گذاری در شرکت را افزایش داده و از تجارت سرور و دسکتاپ به سوی بازار تلفن همراه و تبلت با ویژگی های اوبونتوی لمسی می رود.

ابتدا شاتل ورث قصد داشت با ارائه سیستم عاملی برپایه لینوکس، تسلط دسکتاپ مایکروسافت بر بازار را به چالش بکشاند، اما هنوز که هنوز است ۹۳ درصد بازار سیستم عامل دسکتاپ در اختیار ویندوز است و تمام توزیع های لینوکسی فقط سهم یک درصدی دارد. پس جای تعجبی ندارد که کنونیکال هنوز انتفاعی و سودآور نشده است. درواقع شاتل ورث دیگر چنین هدفی ندارد. اما آنچه دیگران را متعجب کرده این است که اگر شاتل ورث دست از رویای پایان دادن به رایانش کاربر دست برمی داشت و صرفا روی مشتریان تجارتش متمرکز می شد، کنونیکال امروز می توانست انتفاعی و سودآور باشد.

بیشتر مردمی که با اوبونتو کار کرده اند با سیستم عامل دسکتاپ آزاد آن آشنایی دارند، اما کنونیکال یک نرم افزار سرور تجاری آبرومند و پایگاه زیرساختی ابری تا مراکز داده ها نیز دارد که اگر می خواست شرکتش انتفاعی و سودآور شود، می توانست به جای تجارت دسکتاپ و موبایل فقط روی مراکز داده ها متمرکز شود، اما شاتل ورث علاقه ای به این کار ندارد. دید او صرفا به ایجاد یک پایگاه که از تلفن، تبلت و رایانه گرفته تا سرورها و زیرساخت های ابری را پوشش دهد، وسیع تر است. او به دنبال فرصتی است که بتواند برنامه ای کاربردی با سیستم عامل اوبونتو در تلفن همراه قرار دهد و آن برنامه شما را براحتی به یک صفحه نمایش بزرگ که آن نیز رایانه ای حاوی سیستم عامل اوبونتو دارد، متصل کند. داده های آن برنامه نیز می تواند روی سیستم ابری مهمان اوبونتو و سیستم ابری میزبان اوبونتو پردازش شود.

روش های پولسازی

از آنجا که کاربران می توانند اوبونتو را رایگان دانلود کرده و در هر رایانه یا سروری قرارداده و از آن استفاده کنند، کنونیکال روش های متفاوتی برای کسب درآمد از این سیستم عامل دارد.

سازمان های تجاری که از دسکتاپ های ابونتو استفاده می کنند بابت پشتیبانی فنی و حق امتیاز استفاده از اوبونتو مبلغی را می پردازند. فروشندگان سخت افزاری که رایانه های اوبونتو را به فروش می رسانند بابت امتیاز فروش موظف به پرداخت هزینه ای به شرکت هستند و برای اطمینان از درست عمل کردن نرم افزار و سخت افزار در کنار هم، با شرکت همکاری نزدیکی دارند.

دولت چین هم قصد جایگزینی اوبونتو با سیستم عامل ویندوز را دارد و برای توسعه آن به شرکت کنونیکال هزینه ای پرداخت می کند.

سرور کنونیکال و تجارت ابری چند جریان سود ده دارد. شرکت بسته های پشتیبانی به سازمان های تجاری که از سرور اوبونتو و اوپن استک استفاده می کنند، می فروشد. شرکت ابزار مدیریت سیستم کنترل دسکتاپ اوبونتو، سرور و ابرها به نام لند اسکیپ را به فروش می رساند. این ابزار اختصاصی است در حالی که خود اوبونتو متن باز است. علاوه بر این که سازمان های تجاری برای کارمندانشان اوبونتو تهیه می کنند، فروشندگان سرویس های ابری به علاقه مندان با کارت اعتباری از طریق اینترنت ماشین های مجازی ارائه می کنند. هربار که شما از یک سرور اوبونتو در ابر استفاده کنید، کنونیکال هزینه ای دریافت می کند.

لطفا به ما ۱۰۰ میلیون دلار بدهید

هدف کنونیکال توزیع تلفن و تبلت براساس اوبونتوی لمسی است که طراحی و مهندسی نمای گوشی، سرمایه ای بیش از آنچه شاتل ورث گذاشته است، می طلبد. در واقع کنونیکال پروژه سرمایه گذاری جمعی را در پیش گرفته تا برای ساخت اوبونتو اج ۱۰۰میلیون دلار جمع کند. البته به نظر می رسد این مهلت رو به پایان بوده و سرمایه مورد نیاز هنوز تامین نشده است.

سیستم عامل اوبونتو عملا از همان کد سیستم عامل دسکتاپ استفاده می کند، اما رابط کاربری متفاوتی دارد. وقتی تلفن به نمایشگر، موس و صفحه کلید متصل می شود نیروی کافی دارد تا به رابط دسکتاپ تبدیل شده و دقیقا شبیه چیزی مثل دسکتاپ اوبونتوی واقعی به نظر آید.

تفاوت اصلی سیستم عامل اوبونتوی تلفن ها در این است که گوشی لمسی اوبونتو از نکسوس ۴ استفاده می کند. تماس های تلفنی، پیامک ها و داده ها تماما درست کار کرده و مرورگر آن بسیار خوب است.

مترجم: نادیا زکالوند

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی