سپر جنگ نرم
چگونه امنیت خود را در شبکه های اجتماعی حفظ کنیم؟
شاید اگر مدت زمانی که همه ما این روزها در شبکه های اجتماعی به سر می بریم را با زمان خواب و خوراک جمع کنیم، چیز زیادی از شبانه روز ما باقی نماند! این شاید شوخی به نظر برسد، اما با نگاهی به دور و اطراف خودمان متوجه خواهیم شد که جوانان و نوجوانان ممکن است حتی بیش از زمانی که در کانون خانواده به سر می برند را در این شبکه ها سپری کنند...
با این اوصاف و با این حجم غیر قابل باورِ فراگیری و تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی در زندگی امروزِ آدم ها، چه باید کرد که بیشترین میزان امنیت را در این فضاها به دست آوریم؟ چه راه هایی وجود دارد تا اسرار شخصی، خانوادگی، ملی و... از دسترس مان خارج نشوند؟ چگونه نام کاربری و رمز عبور مناسب و امنی برای خود انتخاب کنیم؟ میزان رضایت کاربران از هر یک از شبکه های اجتماعی چه قدر است؟ و...
همه اینها سوالاتی است که در این پرونده پاسخ آنها را خواهید یافت.
خط قرمز کجاست؟
حریم خصوصی چیست و چرا اهمیت دارد؟ حریم خصوصی محدوده ای است که فرد انتظار دارد از دسترس دیگری مصون بماند. این دیگری می تواند دولت یا هر فرد حقیقی و حقوقی باشد. در واقع حریم خصوصی خط قرمزی برای حدود حضور جامعه در زندگی شخصی افراد محسوب می شود، بنابراین می توان گفت؛ حریم خصوصی تمایل اشخاص است به اینکه آزادانه تصمیم بگیرند تحت چه شرایطی و تا چه حدی وضعیت و رفتارشان را برای دیگران فاش کنند. البته با تولد شبکه های اجتماعی معنای سنتی حریم خصوصی درهم شکسته است و بسیاری از مواردی که قبلا بسیار شخصی تلقی می شدند امروزه با تمایل کامل کاربر در اختیار عموم قرار می گیرد.
با توجه به دوسویه و تعاملی بودن روابط در وب و شبکه های اجتماعی یکی از نگرانی های اساسی حفظ حریم شخصی افراد است. در بیشتر شبکه های اجتماعی خط مشی حفظ حریم خصوصی کاربران تعریف شده و بسیاری از آنها از این تعریف برای تاکید بر اهمیت حریم خصوصی در شبکه اجتماعی شان استفاده کرده اند اما همگی می دانیم درز اطلاعات شخصی ما در این شبکه ها اصلا کار دشواری نیست و ممکن است با اهداف تجاری یا تبهکارانه از این اطلاعات استفاده شود. حتی در مواردی شنیده شده اطلاعات افراد در اختیار دولت ها قرار گرفته، بنابراین بهتر است اطلاعات کاملی درباره قوانین حفظ حریم خصوصی شبکه اجتماعی ای که از آن استفاده می کنید داشته باشید و در مواردی که می دانید این شبکه ممکن است باعث نقض حریم خصوصی شما شود، خودتان دست به کار شوید و هر اطلاعاتی را روی این شبکه ها منتشر نکنید زیرا از طریق نفوذ به سیستم ها امکان سوء استفاده و ایجاد خطر برای شهروندان وجود دارد. علائم تجاری، روابط جنسی، امور مذهبی و سیاسی، اطلاعات پزشکی و مالی یا امنیتی از جمله اطلاعاتی است که می تواند محرمانه یا شخصی تلقی شود و امکان افشای آن از طریق اینترنت وجود دارد. این اطلاعات به راحتی می تواند در اختیار افراد سودجو قرار گیرد و با افشای آن ضررهای هنگفتی به مال یا آبروی افراد وارد شود.
حریم خصوصی و شبکه های اجتماعی
رابطه میان شبکه های اجتماعی و حریم خصوصی، مساله بحث برانگیزی است اما با توجه به تغییرات تنظیمات و نقض های اخیر حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی و همچنین افزایش اشتراک گذاری ما در این شبکه ها باید به این موضوع مورد مناقشه توجه ویژه ای شود. امروزه کاربران بیش از پیش نسبت به حفاظت از حریم خصوصی خود در فضای مجازی نگران هستند و شبکه های اجتماعی برای حفظ کاربران خود باید مساله حریم خصوصی را در اولویت قرار دهند تا کاربران همچنان از این شبکه ها استفاده کنند، اما کاربران چگونه باید رفتار کنند که در معرض خطرات کمتری باشند؟ آنها باید به گونه ای در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند که اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. سال هاست کاربران، رسانه ها و دولت با مشکل حریم خصوصی آنلاین در دنیای روبه رشد شبکه های اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، اما آیا وضعیت بهتر شده است؟ اینطور به نظر نمی رسد.
۶ راه برای حفظ
حریم شخصی در شبکه های اجتماعی
در ماه های اخیر فیس بوک یک گزینه دیگر از تنظیمات حریم شخصی خود را حذف و گوگل نیز تغییری در شرایط و ضوابط آیین نامه ای خود ایجاد کرد. طبق ضوابط جدید، گوگل به کاربران هشدار داد اجازه استفاده از تصاویر و نام آنها را در تبلیغات گوگل دارد، اما چاره چیست؟ آیا شما می توانید حریم خصوصی خود را روی شبکه های اجتماعی و به طور کلی در محیط اینترنت حفاظت کنید؟ هنگام فعالیت در اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی به راهکارهای زیر توجه کنید تا به راحتی شخصی ترین مسایل خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
?. گزینه «فقط دوستان»: ممکن است ساعت های زیادی را در روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی کنید، اما مطالعه تنظیمات شبکه اجتماعی مانند فیس بوک تنها ?? دقیقه وقت شما را می گیرد. حتما به محض عضو شدن در هر شبکه ای آیین نامه حریم خصوصی آن سایت را مطالعه کنید و سپس تنظیمات آن را انجام دهید. به عنوان نمونه به یاد داشته باشید هر چیزی به جز تنظیمات «Friends Only» به این معنی است که کسانی که شما نمی شناسید می توانند تصاویر، پست ها و... مربوط به شما را ببینند یا به اشتراک بگذارند. همچنین باید بدانید فیس بوک به طور پیش فرض تنظیمات حریم خصوصی شما را روی «public» به معنی عمومی قرار می دهد.
۲. خاموش کردن اپلیکیشن هایی که بر مبنای مکان هستند: خدمات «موقعیت جغرافیایی» را روی اپلیکیشن ها یا تلفن همراه هوشمندتان خاموش کنید. روشن بودن Location شما در شبکه های اجتماعی به این معنی است که هر کسی می تواند از مکانی که هم اکنون در آن هستید مطلع شود. این ویژگی می تواند به سودجویان کمک کند تا موقعیت شما را ردیابی کنند.
۳. انتخاب کنید چه کسانی اشتراک گذاری لحظه به لحظه شما را ببینند: اشتراک گذاری لحظه به لحظه در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن هایی که فعالیت های شما را دنبال می کنند، خاموش کنید. لازم نیست همه بدانند شما در حال حاضر در شبکه اجتماعی اسپاتی فای به چه موزیک و صوتی گوش می دهید یا در یوتیوب چه ویدئویی تماشا می کنید. البته می توانید این اطلاعات را با عده خاصی به اشتراک بگذارید. فیس بوک گزینه ای برای ساختن گروه دارد که شما مطمئن شوید تنها اعضای گروه، اطلاعات همخوان شده را می بینند.
۴. خدماتی که سابقه شما را دیده بانی می کنند: فیس بوک همه چت ها، تصاویر و استتوس ها را ذخیره می کند و گوگل، جستجوهای شما را تا بیش از ۷ سال نگهداری می کند، بنابراین برای اینکه مطمئن شوید دیگران فقط آنچه را که شما می خواهید می بینند به مدیریت سابقه خود توجه کنید. خدمات مدیریت سابقه به شما کمک می کنند با لینک های تاییدشده از جانب خود صفحه بسازید. سایت های دیگری سابقه شما را اسکن می کنند و هنگامی که در جایی ذکر شوید به شما هشدار می دهند.
۵. به ناشناسان اعتماد نکنید: آیا درخواست دوستی با افرادی که نمی شناسید را می پذیرید؟ خب، اگر جواب شما مثبت است، متاسفانه باید بدانید برای حریم خصوصی خود ارزشی قائل نیستید زیرا با هر بار اضافه شدن یک دوست غریبه به فهرست دوستان شما در شبکه های اجتماعی، ناخودآگاه در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
هفته نامه زندگی مثبت