بازی های برتر ایرانی در نمایشگاه سوم
هفت خوانک سبک: سکوبازی سازنده: استودیوی چشمه ناشر: نامشخص پلتفرم: PC
بازی «هفت خوانک» یکی از عناوین نمایشگاه امسال بود که بیش از هر چیز به دلیل سبک گرافیکی کارتونی و بامزه اش توجه ما را به خود جلب کرد. بازی بر اساس مجموعه ای از داستان های شاهنامه ساخته شده است و با رویکردی طنزگونه می کوشد ما را با داستان شخصیت هایی همچون رستم، گودرز، زال، سیمرغ و افراسیاب آشنا کند.
با توجه به نمایشی که ما از بازی دیدیم گیم پلی آن غالبا شامل سکوبازی می شود و با این که در طول این نمایش ما شاهد دشمن یا مانع خاصی نبودیم، اما تیم سازنده تائید کرده بخش های اکشن بیشتری در بازی وجود دارد. حتی می توان پنج سلاح مختلف برای شخصیت اصلی تهیه کرد که از آن جمله می توان به شمشیر، تیر و کمان و گرز اشاره کرد. طراحی گرافیکی بازی با الگوبرداری از معماری دوره هخامنشی و بعضا دوره ساسانی صورت گرفته ولی به نحوی که ظاهر کارتونی و فانتزی بازی دچار خدشه نشود.
هفت خوانک ابتدا قرار بوده یک سریال انیمیشنی باشد، اما بعد به دلیل علاقه اعضای تیم سازنده و قابلیتی که در آن دیده اند به این نتیجه رسیده اند یک بازی خوب خیلی بیشتر از یک انیمیشن خوب می تواند مخاطب را درگیر کند. کار روی ساخت این بازی از بهار گذشته آغاز شده و انتظار می رود تابستان آینده شاهد عرضه آن به دو صورت دیجیتال و فیزیکی باشیم. هفت خوانک با موتور یونیتی ساخته شده و مخاطب هدف آن نیز افراد ۱۲ سال به بالاست.
بازگشت
سبک: تیراندازی اول شخص سازنده: استودیوی چشمه ناشر: تکین لوح نقره ای پلتفرم: PC
استودیوی چشمه در کنار هفت خوانک، «بازگشت» را نیز به نمایشگاه آورده بود؛ عنوانی که کاملا متفاوت با دیگر بازی در دست ساخت آنهاست.
بازگشت در سبک تیراندازی اول شخص بوده و کلیت داستان آن سرگذشت فردی است که هنگام حمله نیروهای عراقی به خرمشهر بنا به دلایلی مجبور می شود از شهر خارج شود و حالا بعد از گذشت مدتی می خواهد به شهر خود بازگشته و آن را از دست نیروهای متخاصم عراقی آزاد سازد.
به گفته تیم سازنده، آنها در خلق تجربه گیم پلی بیش از هر چیز از بازی «ندای وظیفه: جنگاوری نوین» الهام گرفته اند که البته با توجه به استاندارد بودن این بازی در سبک اول شخص، انتخاب درستی است. به نظر می رسد سلاح های گوناگونی در بازی وجود دارد مثل کلت، ژـ۳ و چاقو که می توانید از آنها برای نابود کردن دشمنان استفاده کنید.
در بازی شاهد فضاهای مختلفی مانند خرمشهر در زمان جنگ هستیم و از آنجا که بازی در تلاش است بخشی از جنگ را به تصویر بکشد، بهتر است افراد ۱۵ سال به بالا را به عنوان مخاطبان بازی معرفی کنیم. کار ساخت این بازی با موتور یونیتی از آذر ۹۰ آغاز شده و امید است تا یک ماه آینده به پایان برسد، با این حال زمان دقیق عرضه بازی توسط ناشر مشخص خواهد گردید.
قصابی زورعلی
سبک: آرکید سازنده: پیچپا رایان آریان ناشر: پیچپا رایان آریان پلتفرم: iOS، اندروید
بعد از موفقیت فراوان Fruit Ninja شرکت های خارجی بسیاری از سبک و سیاق این بازی الگوبرداری کردند و عناوین مختلفی ساختند. قصابی زورعلی نیز یکی از این بازی هاست با این تفاوت که ایرانی است.
ماجرای بازی از این قرار است که یک روز زورعلی به قصابی اش می آید تا مثل همیشه به کار و کاسبی اش برسد که می بیند انواع و اقسام پرنده ها به مغازه او حمله کرده اند.
زورعلی هم ساتور را برداشته و به جان آنها می افتد. شما باید با کشیدن انگشت خود روی صفحه پرنده ها را قلع و قمع کنید. ماهیت بازی های آرکید به این گونه است که شما سرانجام در آن خواهید باخت؛ ولی این رکورد و امتیازی که به شما داده می شود و انگیزه شکست و بهتر کردن رکوردهای قبلی خود است که بازی های آرکید را حسابی پرطرفدار می کند. از نکات جالب بازی وجود نوار سلامت است که با خارج شدن پرنده ها از صفحه از مقدار آن کاسته می شود. با وجود این هنگامی که پرنده های حامل دینامیت را بکشید، دیگر همه چیز تمام است. چهار پاورآپ در بازی وجود دارد که با انفجار، آرام کردن زمان، منجمد کردن پرنده ها و کشتن پرنده های زره پوش با یک ضربه به شما کمک می کنند تا مدت بیشتری دوام بیاورید.
گرافیک بازی، کارتونی و پرجزئیات بوده و به جرات می توان گفت از استانداردهای App Store و Google Play چیزی کم ندارد. دیگر بازی این سازنده سرگذشت اویار بود که البته جز چند اسکچ و کانسپت از شخصیت ها و محیط بازی چیز دیگری از آن ندیدیم. گفتنی است شرکت پیچپا تقریبا سه سال و نیم از وقت خود را صرف خلق پلاگینی برای موتور یونیتی به نام Terra کرده است.
جزیره بیگانگان
سبک: Top Down Shootem Up سازنده: شیوا پرداز کرمان ناشر: نامشخص پلتفرم: PC
یکی دیگر از بازی های این شرکت، Kill ۲ Fast است که نام فارسی «جزیره بیگانگان» برای آن انتخاب شده بود. این عنوان نیز همانند دو بازی دیگر این شرکت در سبک اکشن بوده و از زاویه دوربین بالا به پایین بهره می برد. اکشن و خشونت موجود در این عنوان نسبتا بالاست و مخاطب هدف آن افراد بالای ۱۸ سال هستند. داستان بازی از این قرار است که با به دست آمدن اطلاعاتی از فعالیت هایی مشکوک در یک جزیره، تیمی تحقیقاتی به آنجا فرستاده می شود اما با رسیدن به موقعیت، هلی کوپتر آنها دچار سانحه شده و فقط دو نفر از این تیم زنده می مانند. آنها که تمام ارتباط خود را با دنیای بیرون از دست داده اند، خود را گرفتار موجودات فضایی یافته و باید تلاش کنند زنده بمانند. گیم پلی بازی با الهام از نسخهPSP عنوان قتلگاه و مبتنی بر سرعت عکس العمل بالا برای زنده ماندن طراحی شده است. جزیره استوایی بازی زیبا به نظر می رسد و درخت ها، مدل کاراکترها و مسیرهای خاکی از عوامل جذابیت و خوب بودن گرافیک بازی هستند. این بازی نیز با موتور یونیتی ساخته شده و شروع آن به اواخر سال ۹۱ برمی گردد. اکنون PC تنها پلتفرم بازی است اما در صورت امکان می توانیم شاهد پورت آن روی PS۳ و X۳۶۰ نیز باشیم. بازی در سال ۹۳ منتشر خواهد شد و امیدواریم شاهد گرین لایت شدن آن نیز برای عرضه روی استیم باشیم.
مزرعه شادی
سبک: مدیریتی سازنده: بازی رسانه ناشر: بازی رسانه پلتفرم: iOS، اندروید
سبک مدیریتی یکی از محبوب ترین ها در دنیای بازی های ویدئویی و بخصوص عناوین کژوال به شمار می رود. در این بازی ها مدیریت یک کارخانه، شهر، رستوران یا مزرعه به شما داده می شود و باید همه چیز را از صفر شروع کرده و کاسبی خود را رونق ببخشید. «مزرعه شادی» یک بازی مزرعه داری ایرانی با استانداردهای جهانی است. این بازی درمورد سهراب است، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی که به دلیل اصرار در انجام کار مرتبط با رشته به همراه پدرش بهادر یک زمین کوچک خریداری کرده و به رشد و پرورش گل و گیاهان زینتی می پردازد. شما باید با مدیریت درست منابع و کاشت، برداشت و حتی فروش محصولات به سهراب و خانواده اش کمک کنید تا در این حرفه به موفقیت برسد. بازی ۲۰ تراز دارد که برای کسب آنها باید فعالیت های مختلفی انجام دهید. هر محصول یا خانه ای که می خواهید بسازید برای تکمیل شدن، زمان نیاز دارد. مزرعه شادی از نظر گرافیکی در عین ساده بودن، جذاب است و خوشبختانه حجم آن نیز حدود ۲۵ مگابایت است. این بازی را می توانید به صورت کاملا رایگان از سایت آن یعنی www.myhappyfarm.com دانلود کنید. ساخت این بازی پنج ماه زمان برده که برای یک عنوان کژوال ایرانی بسیار مناسب است.
ارتش های فرازمینی
سبک: تیراندازی اول شخص سازنده: شرکت راسپینا ناشر: نامشخص پلتفرم: PC
بازی ارتش های فرازمینی اکنون جزو بازی های انگشت شمار ایرانی است که از نظر گرافیکی تنه به تنه بازی های غربی می زند. ظاهر بازی واقعا دیدنی و جذاب است و مدل سازی و رنگ آمیزی آن با استادی صورت گرفته است. این بازی که در سبک شوتر اول شخص کار شده، به آینده ای نسبتا دور می پردازد؛ آینده ای که در آن بر سر انرژی های نویافته جنگ در گرفته و ایران هم جزو ابرقدرت های کاشف این انرژی است. گروهی برای انجام ماموریت به یک سیاره غریبه اعزام می شود و... بیشتر زمان بازی در پالایشگاه فضایی رخ می دهد، اما مراحلی هم در صحرا وجود دارد که به زیور معماری باستانی هخامنشی مزین شده است. راسپینا قصد دارد در پس داستان اکشن بازی، پیامی صلح جویانه و انزجار از جنگ ستیزی را به نمایش بگذارد. موسیقی بازی قرار است درون مایه ای هیجان انگیز داشته باشد و با دموی نمایش داده شده، پیشاپیش بدون اغراق، می توان روی کار عالی گویندگان (همچون آقای والی زاده) حساب کرد. دوبله نسخه انگلیسی بازی نیز توسط گویندگان شبکه های بین المللی صدا و سیما کار شده است. ساخت این بازی که از موتور UDK بهره گرفته است، از پانزدهم مرداد ۹۰ کلید خورده، از دوازدهم دی ۹۰ تولید رسمی و فنی آن آغاز شد و اکنون مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. بازی به احتمال زیاد پاییز امسال عرضه خواهد شد.
فریاد آزادی:
تنگستان
سبک: شوتر اول شخص سازنده: پردازش افزار پژواک ناشر: نامعلوم پلتفرم: PC
داستان این بازی به زمان جنگ جهانی اول و مبارزات رئیسعلی دلواری مربوط می شود. سازندگان برداشتی آزاد از این دوران ارائه کرده و سعی دارند در عین برملا کردن گوشه ای از تاریخ کشور و آگاه کردن مخاطب نسبت به آن، تجربه ای به یاد ماندنی برایش فراهم بیاورند. بازی توسط دو شخصیت با نام های خسرو و خالو پیش برده می شود. برای خلق فضای صحیح، تحقیقات گسترده ای اعم از بررسی سلاح های آن زمان و عکاسی از مناطق مختلف بوشهر صورت گرفته است. در ساخت موسیقی بازی از سازهای محلی جنوب مانند دمام و نی انبان استفاده شده که حال و هوایی بس گیرا به بازی داده است. دوبله بازی نیز توسط انجمن گویندگان جوان صورت گرفته است. برای ساخت این بازی از موتور Unity ۳D استفاده شده است. ساخت بازی از سال ۸۸ آغاز شده و به احتمال زیاد پاییز امسال منتشر خواهد شد.
دوران افتخار
سبک: شوتر اول شخص سازنده: شرکت سپاسه فتح پارسه پلتفرم: PC
بازی دوران افتخار یکی از موفق ترین نمایش های امسال را ارائه کرد. این بازی بر اساس خاطرات جانبازان شریف کشورمان و برگرفته از کتاب خاطرات راوی است که قصد دارد در قالبی نو، نسل حاضر را با فضای جنگ (بخصوص عملیات مرصاد و بیت المقدس) آشنا کند. در این بازی به انواع سلاح های مورد استفاده در آن زمان دسترسی دارید. بیشتر بازی به صورت پیاده صورت می گیرد، اما مراحلی نیز روی موتور یا سوار بر تانک انجام می شود. میان پرده های بازی حالتی کاملا پویا دارد و اگر یکی از یاران خود را در میانه نبرد از دست بدهید، در صحنه بعدی او را نخواهید دید. برای ساخت این بازی از موتور یونیتی استفاده شده است. برای خلق محیط بازی، تحقیقات گسترده ای صورت گرفته و تیم سازنده سعی کرده در کنار تهیه عکس های متعدد از زمین های جنگی، با مراجعه به موزه های جنگ، فضایی هرچه واقعی و ملموس تر از آن دوران ارائه کند که نظرات مثبت خانواده های شهدا و رزمندگان در مراجعه به این غرفه، تائیدی بر این مهم بود. سازندگان نه تنها در فضاسازی، بلکه در زمینه گیم پلی و خلق ماهیت کلی بازی نیز بخوبی از عهده آن برآمده اند. شخصیت اصلی بازی، چهره ای کاملا ایرانی و در عین حال پذیرفتنی و جذاب دارد. ساخت این بازی از سال ۹۰ آغاز شده و در مراحل پایانی قرار دارد. به احتمال فراوان آبان امسال عرضه عمومی آن را شاهد خواهیم بود. در صورت موفقیت بازی، نسخه های کنسولی و Android و iOS آن نیز تولید خواهد شد.
جاده خطر
سبک: قلعه بازی سازنده: توسعه سامان ناشر: توسعه سامان پلتفرم: iOS و اندروید
شرکت بازیسازی توسعه سامان، قبل از این عنوان استراتژیک آنلاین عصر پادشاهان را عرضه کرده که با استقبال گرم مخاطبان داخلی و خارجی مواجه شده است. بازی جاده خطر به سبک قلعه بازی است. به این معنی که باید مقر خود را مستحکم کرده، با استقرار انواع تله ها با هجوم دشمنان مقابله کنید. بخش یکنفره بازی شش سلاح اصلی (شامل انواع توپ و کمان) و سلاح های یکبارمصرف، مانند رعد و برق و بمب را در اختیار بازیکن قرار می دهد تا از هجوم دشمنان جلوگیری کند. در حالت چندنفره با دنیایی از قلعه ها روبه رو می شوید و باید در نقش گروهی متمدن، به دل این دنیای مملو از هیولاها و غول های خبیث بروید و همزمان با اشغال قلعه های جدید و پاکسازی آنها، از قلعه اصلی خود هم محافظت کنید. برای طراحی دشمنان بازی از فرهنگ های ایرانی، چینی و تایلندی الهام گرفته شده و موسیقی بازی بنا به مراحل (جنگلی، بیابانی و...) تغییر می کند. اصل بازی از ۳۰ مرحله ۱۰۰ سطحی تشکیل شده است که به معنی یک بازی طولانی و پر آب و تاب است. ساخت این بازی از سال ۹۰ آغاز شده و هم اکنون به پایان رسیده است. کمتر از یک ماه دیگر این بازی در فروشگاه های آنلاین گوگل، اپل، آی تونز و بازار عرضه خواهد شد. البته انتشار نسخه ایرانی بازی با اندکی تاخیر همراه خواهد بود. این بازی مخاطبان از تمام رده های سنی را هدف گرفته است.
شبگرد:
طلوع تاریکی
سبک: اکشن سوم شخص سازنده: پردیس رایان مهر پلتفرم: PC
تابه حال به بازی هایی مانند Darkness یا Gears of War دقت کرده اید؟ به این که چگونه با سبک هنری خاص خود شما را جذب می کنند؟ این بازی که با استفاده از موتور بازیسازی UDK ساخته شده، داستان فردی را روایت می کند که بر اثر حادثه ای بدنش دچار سوختگی وحشتناکی شده و حافظه اش را هم از دست داده است. همین موضوع باعث می شود با باندپیچی بدنش به شکلی جذاب فقط شب ها بیرون برود. سفرهای درون شهری شبانه او، مملو از درگیری با خلافکارانی است که ذره ذره آنچه از یاد رفته است به خاطرش بازمی گرداند. برای روایت این سیر داستانی، از فلاش بک استفاده شده است. از المان های ثابت بازی هم پناه گرفتن و شلیک کردن است که پای ثابت شوترهای سوم شخص امروزی است. همچنین قسمت هایی در قالب QTE نیز طراحی شده و انیمیشن های نسبتا جذابی هم برای برخوردهای از نزدیک و ناکار کردن دشمنان ساخته شده است. از قدرت های در دست شبگرد، توانایی مارک کردن (علامت زدن) دشمنان در حالت صحنه آهسته و سپس گلوله باران آنهاست. موسیقی بازی توسط پیام آزادی، از بهترین موزیسین های بازی های رایانه ای ایرانی کار شده و حضور گویندگان بنامی مانند آقای علیمردانی، در کنار افکت های صوتی اختصاصی، نوید کاری قدرتمند از این حیث را می دهد. هر مرحله از بازی به یک باس فایت ختم می شود. ساخت این بازی از سال ۸۹، با سرمایه مشترک بین پردیس رایان مهر و بنیاد ملی بازی های رایانه ای آغاز و به زودی به بازار عرضه می شود. پیشرفت بازی طی این سه سال، واقعا حیرت انگیز است و امید می رود جایگاه درستش را بین مخاطبان ایرانی و حتی خارجی پیدا کند./ ضمیمه کلیک
سیاوش شهبازی
مجید رحمانی