پرتال شخصی مهدی رافعی

فروشگاه افق
ofogh-shop.com

نویسندگان
يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۵ ب.ظ

اهالی دنیای اندروید را بشناسید

اهالی دنیای اندروید را بشناسید

روت، رام و فلش کلماتی هستند که برای کاربران دستگاه های اندرویدی روز به روز تکرار می شوند، اما همچنان بسیاری از کاربران معنی این کلمات و حتی تفاوت آنها را با یکدیگر نمی دانند!

آیا شما هم یک دستگاه اندرویدی دارید، اما هنوز نمی دانید روت کردن یا فلش کردن به چه عملیاتی می گویند؟ اصلا رام چیست و چرا این کلمه در اغلب موارد با روت و فلش همراه است؟

روت

به طور پیش فرض در دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید برای جلوگیری از تغییرات احتمالی در فایل های سیستمی و کاهش آسیب پذیری سیستم عامل و آلودگی به بدافزارها و دیگر کدهای مخرب، دسترسی کاربران به بخش های سیستمی و اعمال تغییرات در تنظیمات مهم سیستم عامل با محدودیت هایی همراه است. این محدودیت ها نیز تا زمانی برقرار است که دستگاه شما روت نشده باشد. به عبارت دیگر همان طور که در سیستم های عامل متن باز کاربر مدیر سیستم دسترسی روت به سیستم را دارد (دسترسی به همه تنظیمات سیستم عامل)، دستگاه اندرویدی شما نیز زمانی که روت بشود، محدودیت هایش برداشته شده و نه تنها کاربر می تواند به فایل های سیستمی دسترسی یابد، بلکه قابلیت اعمال تغییرات در تنظیمات سیستمی به وسیله نرم افزارهای مختلف در اختیار ایشان قرار می گیرد.

روت کردن روی دستگاه های مختلف با سیستم های عامل متفاوت به روش های مختلفی امکان پذیر است و مزایا و معایبی دارد، که یکی از مهم ترین معایب قابل توجه در آن، ابطال گارانتی دستگاه است. (در شماره های پیشین کلیک مطلب جامعی راجع به روت کردن چاپ شده است)

رام

رام (ROM) مخفف عبارت Read Only Memory است. یک فایل رام شامل مجموعه ای از دستورالعمل های اجرایی (ایمیج سیستمی) از یکی از نسخه های سیستم عامل اندروید همراه برخی نرم افزارهای پیش فرض است. در حقیقت رام یک ایمیج سفارشی شده از سیستم عامل اندروید است که در حافظه فقط خواندنی دستگاه اندرویدی شما نصب می شود.

رام ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند:

رام های رسمی: رام رسمی یا stock ROM نسخه ای از رام نصب شده روی دستگاه شماست که به طور پیش فرض از سوی کارخانه سازنده دستگاه منتشر شده و در صورتی که قابل به روزرسانی به نسخه های دیگر باشد نیز از سوی سازنده و برحسب مدل دستگاه در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

رام های غیررسمی: رام های غیررسمی را اغلب تیم های توسعه دهنده و کاربران مختلف در سراسر دنیا منتشر می کنند. این رام ها پس از اعمال تغییرات روی نسخه های مختلف سیستم عامل اندروید ایجاد شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. دلایل استفاده از این رام ها نیز محدود نبودن آنها به دستگاه های مختلف است؛ به عنوان مثال ممکن است دستگاه اندرویدی شما به رام رسمی اندروید ۲ مجهز باشد و هیچ گونه رام رسمی برای به روزرسانی سیستم عامل دستگاه به اندروید ۴ منتشر نشده باشد. در این شرایط شما می توانید با دریافت یک رام غیررسمی قابل نصب روی دستگاه، سیستم عامل دستگاه خود را به اندروید۴ به روزرسانی کرده و از امکانات موجود در نسخه های جدیدتر روی دستگاه قدیمی خود بهره منده شوید. (استفاده از رام های غیر رسمی معایب بسیاری دارد که در مقاله ای به طور کامل به شرح آنها خواهیم پرداخت)

فلش

با عملیات نصب ویندوز روی رایانه آشنایی دارید؟ دیسک را در درایو قرار می دهید، رایانه را بوت و در نهایت عملیات نصب ویندوز را آغاز می کنید. انجام این عملیات در تبلت ها و تلفن های همراه اندرویدی به عملیات فلش (Flash) معروف است.

به عبارت دیگر، نصب فایل رام (رسمی یا غیر رسمی) روی حافظه فلش داخلی دستگاه را فلش کردن می گویند. با فلش کردن دستگاه، شما می توانید سیستم عامل دستگاه خود را به روز کنید، آن را به نسخه ای دیگر تغییر دهید یا در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و عدم بوت صحیح دستگاه، مجدد رام رسمی دستگاه را روی آن نصب کرده و همه چیز را به روز اول بازگردانید.

فقط همین

متاسفانه برخی برندهای تبلت ایرانی، برخلاف دیگر تولید کنندگان جهانی، رام رسمی منتشر شده رایگان توسط تولید کننده ندارند و مصرف کننده باید برای فلش کردن دستگاه خود به رام رسمی، فقط به نمایندگان مجاز مراجعه و هزینه هایی برای این کار پرداخت کند. گاهی خرید یک محصول ارزان، هزینه های پنهان بیشتری برای شما خواهد داشت.

مریم محمد بیکی فراهانی

 روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی